زیان‏های سویا


 

 


 

-مصرف سویا، باعث کاهش سلول های جنسی مردانه(اسپرم) و همچنین ناباروری در مردان می گردد.

 

-مصرف سویا فعالیت استروژن(هورمونی که تاثیر منفی بر روی سلول های جنسی مردان دارد) را افزایش می ‌دهد. افرادی که میزان سویای بیشتری مصرف نموده ‌اند، ‌سلول های جنسی در آن ها حدود 41 میلیون کمتر از کسانی است که سویا نخورده ‌اند. طبق مشاهدات، میزان اسپرم طبیعی بین 80 تا 120 میلیون در میلی لیتر می ‌باشد.

 

 

زیان‏های سویا

-مصرف فراوان آن در مردان تاثیرات منفی در پی دارد سویا در مردان سبب تاثیر منفی بر رفتار اجتماعی آنان و بروز رفتارهای خشن می شود.

 

-مصرف سویا در پسران،ریسک ایجاد سرطان بیضه را در بزرگسالی افزایش میدهد. فیتواستروژن های سویا میتواند باعث کاهش چشمگیر میزان اسپرم در منی مردان شود.

 

-سویا همچنین حاوی مقادیر زیادی مواد ضد مغذی است .از جمله این مواد ممانعت کننده های آنزیمی هستند که با باند شدن به تریپسین و سایر آنزیم ها از عملکرد آنها ممانعت کرده و از جذب پروتئین جلوگیری میکنند.در مطالعات حیوانی، رژیم های غنی از ممانعت کننده های تریپسین،باعث ایجاد و حاد شدن مشکلات پانکراس از جمله سرطان پانکراس میشود.

 

-مطالعات متعدد همچنین حاکی از تاثیر ایزوفلاوونوئیدهای سویا در اختلال عملکرد تیروئید و ایجاد گواتر است.

 

-سویا همچنین حاوی هماگلوتنین است ،ماده ای که باعث تشکیل لخته خون و تحریک چسبیدن گلبولهای قرمز به یکدیگر میشود که نه تنها مشکلات قلبی عروقی می آفریند بلکه باعث کاهش اکسیژن رسانی به بافت ها میشود.

 

-ایزوفلاوونوئبدهای سویا ترکیباتی شبیه به استروژن هستند که فیتواستروژن نامیده می شوند.دریافت مقادیر بالای فیتواستروژن های سویا میتواند باعث ایجاد اختلالات داخلی در کودکان شود مطالعات متعدد نشان داده است که در نوزادانی که شیر خشک حاوی سویا دریافت کرده اند نسبت به آنهایی که با شیرخشک معمولی تغذیه شده اند، بلوغ زودرس بیشتر اتفاق می افتد، زیرا غلظت های بالای فیتواستروژن های سویا باعث میشود که سطح هورمونی در کودکان همانند بالغین گردد. نوزادانی که فرمولای سویا مصرف کرده اند ،2 برابر بیشتر از سایر کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 می شوند. شیر خشک حاوی سویا علاوه بر اینکه تاثیرات منفی هورمونی اعمال میکند،1000 برابر بیشتر از فرمولای معمولی آلومینیوم دارد.

 

 

- تریپسن و هماگلوتینین سویا باعث کاهش رشد در کودکان میگردند.

 
 

نامرغوبیت روغن سویا

- روغن سویا در قبال اکسیژن هوا بشدت‏ آسیب پذیر است.

- روغن سویا در قبال حرارت هوا بشدت‏ آسیب پذیر است.

- روغن سویا به علت دارا بودن اتصال سوم اسید لینولنیک که در این روغن،حدود 9% کل اسیدهای چرب می‏باشد و وجود فسفاتیدها و ایزومرهای ناپایدار و مواد غیر قابل‏ صابونی موجود در روغن،در خطر برگشت‏ طعم قرار دارد و با وجودی که خیل عظیمی‏ از کارشناسان و پژوهشگران در آزمایشگاه های تجسس آمریکا و اروپا از سال‏ها قبل‏ سر گرم مطالعه بمنظور چاره جوئی و رفع‏ این عیب هستند هنوز نتوانسته‏اند از برگشت طعم آن کلا جلوگیری کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.