روغن پنبه دانه


روغن پنبه دانه

 

 

 

 

نوعی روغن نباتی جدید است که از دانه‌های گیاه پنبه استخراج می‌شود. این روغن را پس از جدا نمودن پنبه دانه از لیف، به دست می‌آورند. این روغن را حتماً باید برای مصارف خوراکی تصفیه کنند. معمولاً در تهیهٔ چیپس سیب زمینی و دیگر انواع اسنک از این روغن استفاده می‌کنند.

این روغ مصرف خوراکی ندارد ولی محققان دانشگاه تگزاس اخیرا با ایجاد تغییرات ژنتیک گیاه تراریخته ای را تولید کردند که با تضعیف سم گوسیپول، نوعی سم طبیعی که در دانه‌های پنبه وجود دارد و آنها را از آفت ناشی از حشرات حفظ می‌کند،قابلیت خوراکی داشته باشد.

 

 

 

گوسیپول تاثیرات سوئی بر رشد و تولید مثل موجودات زنده دارد.

 آرد پنبه دانه یکی دیگر از منابع خوراک دامی است. محتوای پروتئینی پنبه دانه کمی پایین تر از کنجاله ی سویاست.در دامداری صنعتی امروز پنبه دانه ها به عنوان یک پروتئین مکمل برای گاوهای نر جوان به خاطر اثرات مضر آنها بر تولید مثل توصیه نمی شوند.

همچون روغن دانه سویا، روغن پنبه دانه را هم اغلب به طور جزئی یا کلی هیدروژنه می‌کنند مشکلی که در زمینه هیدروژنه نمودن چربی ترانس وجود دارد این است که این گونه روغن‌ها بسیار برای سلامتی مضرند. روغن پنبه دانه اولین روغنی بود که آن را هیدروژنه نمودند و البته در آن زمان برای مصارف خوراکی به کار نمی‌رفت، بلکه در تولید شمع از این روغن استفاده می‌کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.