سس کچاپ خانگی (گوجه فرنگی)


 سلام به همه دوستان عزیز

چند روزیه اصلا حوصله هیچ کاری رو ندارم با اینکه خیلی پست نذاشته دارم که دارند خاک می خورند.

این سس گوجه مال تابستونه اما الان تو زمستون نمایش داده می شود.

البته باید تو ماه وفور گوجه فرنگی مثلا مرداد یا اوایل شهریور بخرید این مواقع هم ارزونه هم فراوان گوجه فرنگی ها تو دست کشاورزان عزیز مانده و کارخونه داران ...با قیمت مفت مفت می خوان بخرند بعد به قیمت ..../خوب با یک تیر دو نشان می زنیم هم به این کشاورزان عزیز کمک کرده ایم هم آقای خونه هم بچه های عزیز که شاید بچه های شما هم مثل دخترای من عاشق سس کچاپ هستند حالا خونگیش رو می خورند بدون هیچ مواد افزودنی و زائد و رنگ و روغن و هر آشغال دیگری که شاید در یک بطری سس یک قاشق هم گوجه فرنگی نباشد بعلاوه مواد نگهدارنده که چقدر برای مغز و سلامتی کودکان مضر هست.

حالا اگه فیلتر نشدم از دست مافیای کارخونه داران

Image result for ‫سس کچاپ‬‎

 آشپزی های من

تجربیات


این رو از یک کتاب قدیمی( طباخی کدبانو) که بابام از تبریز برای ماما نم خریده بود می زارم.نه وقت زیادی می گیره و نه هزینه زیادی داره و البته تمام پاییز و زمستون سس دارید فراووون و با خیال راحت نوش جان می کنید.خط به خطش رو براتون می زارم.

"سس گوجه فرنگی که تعریف می کنم بسیار خوشرنگ و با مزه است و اگر با دقت و خوب تهیه شود از سس هایکه در شیشه های دربست از خارج ازکشور می اورند به مراتب بهتر است.

مواد لازم:۶ کیلو گرم گوجه فرنگی/۲ لیتر سرکه/۷۵۰ گرم شکر/۱.ق.چ فلفل قرمز/۲۵۰ گرم سیر/۵ گرم زعفران

طرز تهیه:گوجه فرنگی های قرمز رسیده رارا گرفته شسته و له کنید در دیگ مس سفید کرده یا در لعابی بار کنید تا بپزد.سپس خنک که شد از الک سیمی رد کرده پوست و تخمش را گرفته تمام آب صاف شده گوجه را روی آتش بگذارید بجوشد و آبش کار رود.شکر و سرکه را هم ریخته مواظب باشید ته نگیرد بد رنگ و بد مزه می شود.سیرها را رنده کرده در سس بریزید(من از پودر سیر استفاده کردم)سس نباید خیلی سفت شود طوری روان باشد که وقتی بطری را کج می کنید بریزدوقتی آماده شد زعفرام سایده را با آب جوش مخلوط داخل سس ریخته چند غل بزند بعد گرد فلفل قرمز را پاشیدهاز قاشق چوبی حتما استفاده کنید.البته برای عیال واری شدن هم چند روش پیشنهاد شده بود که من برای سوئ استفاده برخی تجار از آنها می گذرم.."

سس ها را در شیشیه های کاملا تمییز و خشک بریزید :

ابتدا قدر نمک (نمک دریا ) روی سس یا ربتان پاشیده بعد روغن جامد آب شده می ریزیم وقتی روغن جامد شد درب ظرف را بسته در جای خنک نگه می داریم.

در قدیم روی رب ها  روغن جامد آب شده    می ریختند که روی هر شیشه ۲ -۳ قاشق روغن ریخته چون جامد است بعد از سرد شدن سفت می شود مانند یک لایه ی محافظه  و جلوگیری می کند از نفوذ هوا و خراب شدن.

من از پودر خردل هم استفاده کردم. می توان  فلفل   را زیاد و مقداری را به صورت سس   تند     استفاده کرد.سه تا از این شیشه ی بزرگ (عکس) به شما سس می دهد.البته می توان در ظرف های کوچک نگهداری کرد.

Image result for ‫سس کچاپ‬‎

رب هم مثل این درست می شود فقط ادویه ها و سرکه  و شکر    حذف شده و غلیظ تر خواهد بود.

یک روش بسیار ساده که دختر عموی عزیزم به من یاد داد این بود که اونا گوجه ها را که شستند به مغازه هایی که دستگاه آبلیمو/آبغوره گیری دارند می برند و آبش را می گیرند و آبش را روی حرارت می گذارند.خیلی راحته و نیازی به از الک رد کردن هم ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.