برنامه غذایی در ماه مبارک رمضان


برنامه غذایی در ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

در جهان امروزی بیش از یک میلیارد مسلمان وجود دارد و مهمتر این که ما مسلمانان ایران فکر می کنیم که طلایه دار مسلمانان کل جهان هستیم!
خود را بالاتر و محق تر می دانیم، آیا در عمل هم چنین هستیم یا خیر؟
متاسفانه هر سال که ماه مبارک که ماه خیر و برکت است فرا می رسد، عمده کسبه ما متاسفانه به گران کردن اجناس مبادرت می ورزند و مردم را نسبت به این ماه عزیز بدبین می کنند. ماهی که سرشار از خیر و برکت است، چرا این طور آن را زیر سوال می برید؟ به جای این که مایحتاج مردم را ارزان کنید، برعکس آن را گران می کنید!
متاسفانه رسانه های عمومی ما نیز به جای آن که فرهنگ متمدن و انسان ساز قرآن کریم را اشاعه دهند، شروع به تبلیغ انواع شیرینیجات قنادی از جمله زولبیا و بامیه می کنند!

 

 



سوال:

1- چرا ما مسلمان هستیم؟
2- چرا ما روزه می گیریم؟
3- چرا باید در ماه مبارک رمضان روزه بگیریم؟
4- آیا تا بحال در این زمینه تفکر کرده اید؟
جالب توجه اینکه تمام این سوالات در قرآن کریم بوضوح بیان شده است. حال از قرآن کریم به سوالات فوق جواب می دهم تا شما مسلمانان سراسر جهان به این نکته توجه کرده و فلسفه آن را بدانید و با عشق و علاقه هر چه تمامتر بسوی پروردگار رحمان و رحیم بشتابید تا دریچه هائی از حقیقت هستی بر شما گشوده گردد، انشا الله.


جواب سوال 1):
خداوند سبحان در قرآن کریم سوره مبارک روم آیه 30 بیان شگفتی دارد و می فرماید: که دین فطری شما اسلام است ولی اکثریت شما آن را نمی دانید!

جواب سوال 2): خداوند متعال در قرآن کریم سوره مبارک مریم آیات 60 و 61 چنین می فرماید: کسانی که به خداوند سبحان ایمان آوردند و کار نیک انجام دادند بهشت را بر آنان هدیه می کنیم!

جواب سوال 3): خداوند رحمان و رحیم در قرآن کریم در سوره مبارک مریم (س) در آیه (62) بیان عجیبی دارد که می فرماید: کسانی که بر اثر ایمان آوردن وارد بهشت می شوند، برای آنکه زندگی کردن را در آنجا بدانند، در این جهان  خداوند ماه مبارک رمضان را که ماه بهشتی است و روش غذا خوردن در آنجا صبح و شام است، برای آموزش زندگی در بهشت باید در این جهان تمرین و ممارست داشته باشیم تا در آن جهان دچار اشکال نشویم!

جواب سوال 4): اگر ما مسلمانان در این زمینه تفکر می کردیم که به قرآن عمل می کردیم، نه به فرهنک عقب افتاده غرب! ممکن است فرهنگ غرب برای غربیها خوب باشد نه برای ما، در حالی که غربی ها هم انسان هستند و بنده خدا می باشند، ولی مسولین آن جا دوست دارند که اینگونه زندگی نمایند و احساس راحتی هم بکنند. ما که غربی نیستیم، بخاطر همین هم هست که این فرهنگ برای ما فرهنگ منحطی است!

آیا تا کنون فکر کرده اید که در ماه مبارک رمضان چه غذائی باید تناول کرد یا خیر؟
مگر خداوند سبحان در قرآن کریم برای ما انسان ها غذا تعیین نکرده است، که ما به این نوع غذاها عادت کرده ایم؟
مگر الگوی ما مسلمان ها حضرت رسول اکرم در قرآن کریم نیست؟ این مطلب را در سوره مبارک احزاب آیه 21 می فرماید. آیا ما مسلمانان اینگونه عمل می کنیم؟ در تمام موارد آن حضرت را الگو قرار می دهیم یا خیر؟
همچنین در سوره مبارک مومنون آیه (51) بیان بسیار تکان دهنده ای را خداوند سبحان می فرماید: ای پیامبر از غذاهای پاک و طیب تناول کن و عمل صالح را انجام بده! جای بسی تعجب است که پیامبری که رحمه للعالمین است که در سوره مبارک انبیا ء آیه 107 بیان می کند. پیامبری که رحمه للعالمین است باید در غذای خود دقت کند تا اعمالش زیر سوال نرود، تکلیف ما انسان های عادی که حکم امت را داریم چه می شود؟
آیا ما مسلمانان ایران به این مساله توجهی داریم یا خیر؟ هنگام افطار با رزق حسن افطار می کنیم یا با غذائی که ماهیت آن برای ما مشخص نیست؟!
خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم چهار خصوصیت را برای غذای انسان بیان کرده است از جمله: حلال، طیب، حرام و خبائث.، که بعنوان نمونه در سوره مبارک مائده آیه (5) ودر سوره بقره آیه 168 حلال و طیب را بیان می کند و در سوره اعراف آیه 157 خبائث را بر مسلمانان حرام می کند و همچنین در سوره مبارک انعام آیه 145 غذاهای حرام را گوشزد می کند. آیا ما مسلمانان به این آیات گهر بار و نورانی و سرنوشت ساز توجهی داریم یا خیر؟
اگر توجه داشتیم که پیامبر گرامی اسلام از ما امت به ظاهر مسلمان نزد خداوند رحمان و رحیم شکایت نمی کرد، این مساله در سوره مبارک فرقان آیه 30 بوضوح بیان شده است که رسول گرامی اسلام می فرماید: خداوندا این امت من قرآن را کنار گذاشته و مهجور قرار دادند!!!
آیا می دانید که خداوند تبارک و تعالی از روی لطف ماه مبارک را برای ما بندگان واجب کرده است؟ (بقره 185).
تا خیر کثیر و برکت خود را از روی لطف و رحمت بر ما نازل کند، وظیفه ما بندگان از فرصت استفاده کردن است و الا ما که توانائی شکر گذاری را نداریم، ما که شناخت عظمت الهی را نداریم! چرا از این فرصت طلائی استفاده نمی کنیم؟ چرا در قرآن تفکر و تدبر و تعقل نمی کنیم؟ چرا بنده شکم شده ایم؟ چرا بنده خدا نمی شویم؟ یازده ماه نعمت های خدا را استفاده    کرده اید، چرا این یک ماه را امساک نمی کنید، بر عکس در این یک ماه بیشتر حرص می زنید و صف می ایستید تا بیشتر این خندق بلا را پر کنید! چه خبر است؟!
شما که هر سال عید، خانه تکانی می کنید، خوب سالی یک بار هم درون خود را بتکان و زوائد را دور بریز!!!
با کنار گذاشتن قرآن روزه گرفتن به چه دردی می خورد، آیا هدف از روزه گرفتن گرسنگی کشیدن است یا انسان شدن و به قرآن عمل کردن است؟ کدام یکی است؟! در حقیقت روزه گرفتن تمرین زندگی در جهان آخرت است و آن را به کسی می دهند که به دستورات الهی توجه کرده و عمل کند، نه به کسی که دولا راست شود و گرسنگی را تحمل کند.
یکی دیگر از فرهنگ های غلط رایج بین ما مسلمان ها این است که فقط و فقط سعی و تلاش می کنیم که حداقل روزانه در ماه مبارک رمضان یک جزء از قرآن را قرائت کنیم چون ثواب دارد! در این شکی نیست آیا قرآن را به صرف قرائت اکتفا کردن دردی را دوا می کند یا خیر؟ در قرآن کریم خداوند تبارک و تعالی سه کلمه را بیان کرده و تاکید می کند از جمله: تفکر، تدبر و تعقل. شما هموطن عزیز به کدام یک از این سه کلمه در ماه مبارک رمضان عمل می کنید؟
خداوند سبحان در این زمینه سخن شگفتی دارد که در سوره مبارک محمد آیه (24) چرا در قرآن تدبر نمی کنید مگر بر قلب های شما قفل زده شده است!
در حالی که هموطنان عزیز قرآن کریم کتاب زندگی است و بسیار بسیار ساده است، این مساله را خود قرآن در سوره مبارک قمر آیات (17)، (22)، (32) و (40) بیان می کند. بدرستی که ما (خداوند) قرآن را آسان کردیم چرا از آن پند نمی گیرید و استفاده نمی کنید؟!
در حالی که خداوند سبحان در قرآن کریم سوره مبارک اسری آیه (9) قرآن را عامل هدایت و بشارت می داند. همچنین درسوره مبارک اسری آیه (82) قرآن را مایه شفاء و رحمت برای مومنان می داند و برای غیر مومن عامل زیان و خسارت معرفی می کند! در سوره مبارک ابراهیم آیه (1) می فرماید: قرآن کتابی است که آن را بسوی تو فرستادیم تا مردم را به اذن خداوند عزیز حمید از تاریکی ها بسوی نور هدایتشان کنی! ما مسلمانان جزء کدام گروه هستیم؟!
مسائل بسیار است و چند مورد را من باب تذکر عرض کردم که، همان طور که خداوند تبارک و تعالی در سوره مبارک ذاریات آیه (55) بیان شیوائی دارد که می فرماید: مسائل را تذکر دهیcد که تذکر برای مومنین مفید است!

غذای انسان در قرآن کریم
خداوند متعال در قرآن کریم برای بندگان خود از سر لطف نعمت های پاک و طیب خود را ارزانی داشته است.
چرا از نعمت های خوب خدا بهرمند نمی شوید؟ چرا این همه به غذاهای غربی روی آورده اید؟ مگر در قرآن کریم سوره مبارک مومنون آیه (51) مطالعه نکردید که اعمال و کردار پیامبر اکرم در گرو غذائی است که می خورد!
پس شما چرا از او پیروی و اطاعت نمی کنید؟ آیا تا کنون فکر کرده اید که چرا ائمه اطهار صلوات الله علیهم قرآن ناطق هستند، برای اینکه از ضایعات و خبائث تناول نمی کنند و از پاکان قرآن هستند! خداوند اراده کرده است که پاک شوند! ما نباید دنباله رو آنان شویم؟ این مساله را می توانید در سوره مبارک احزاب  آیه (33) مورد مطالعه قرار دهید.
با توجه به قرآن کریم و استفاده از آن بصیرت ما باز خواهد شد و به حقایق آفرینش پی خواهیم برد.
خداوند رحمان و رحیم در قرآن کریم این نوع مواد غذائی را برای انسان تعیین کرده اند که به اختصار بیان می شود.

  1. مهمترین و بیشترین مواد غذائی انسان را گیاه می شمارد. (بسیاری از مواد غذائی).
  2. دو آیه در مورد غذاهای در یائی بیان می کند. (سوره فاطر 12 و نحل 14).
  3. گوشت قرمز که در این مورد (6) آیه داریم. (سوره حج 28، 34 و 36) (یس 72) (غافر 79) (مومنون 21).


توجه: خداوند تبارک و تعالی بیشترین اهمیت را به غذاهای گیاهی در قرآن کریم اختصاص داده است، از جمله کرامت را به غذاهای گیاهی داده، بعنوان مثال: سوره شعرا (آیه 7)، سوره لقمان (آیه 10)، سوره صافات آیه (42) و سوره دخان آیه (26).
اما این نوع غذا ها را خداوند متعال به افراد خاصی عنایت می کند از جمله: سوره انفال آیه (4) غذائی که در بهشت به مومنین می دهند.سوره انفال آیه (74) غذائی است، به کسانی که در راه خدا تلاش و کوشش می کنند.سوره اسراء آیه (70) این نوع غذا موجب کرامت انسانی می شود. سوره حج آیه (50) این غذا را به کسانی می دهند که عمل صالحی را انجام می دهند.
توجه: خداوند در قرآن کریم به غذاهای حیوانی کرامتی را عنایت نفرموده اند!
اما غذاهای گوشتی (گوشت قرمز)، همان طور که بیان شد (6) آیه در این مورد وجود دارد و بهتر است که به همین نسبت در غذای روزانه استفاده شود. بیش از (100) مورد آیه داریم که در باره غذاهای گیاهی است.
همچنین خداوند رزق حسن را به گیاهان نسبت داده و از آن ها تعریف و تمجید می کند! آیا انصاف است که در ماه مبارک رمضان به جای این که با زرق حسن افطار کنیم با موادی مانند: چای، زولبیا و بامیه و امثال آن افطار می کنیم!
مگر بیان نکردیم که در ماه مبارک رمضان هدف تعالی انسان به سوی خداست، نه تنزل و هبوط به اسفل اسافلین، ممکن است خوانندگان گرامی از این حرف ناراحت شوند، بنده عرض می کنم که تحمل داشته باشید و ناراحت نشوید در ماه مهمانی خدا، انسان نباید ناراحت شود به جای ناراحتی تفکر کنید، همان گونه که خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم بارها بیان فرموده اند. مثالی از قرآن برای شما بیاورم. سوره مبارک بقره آیه (35) گفتیم ای آدم خود و همسرت در این باغ سکونت گیرید و ار هر کجای آن که می خواهید بخورید ولی به این درخت نزدیک نشوید که از ستمکاران خواهید شد. مگر شما دوست عزیز بالاتر از حضرت آدم هستید که ناراحت می شوید و با خوردن چنین غذاهای بی محتوائی به خود در این ماه عزیز ظلم و ستم می کنید، مهمتر این که برای خوردن این نوع مواد غذائی به صف ایستاده و می خورید.
خداوند تبارک و تعالی در سوره مبارک بقره آیه (57) می فرماید: هرکس غذای بد تناول کند به خویشتن ظلم کرده است. در همان سوره در آیه (61) می فرماید: هرکس غذای پست تناول کند به ذلت و بدبختی دچار خواهد شد!!!
امروزه مگر حال روز ما مسلمانان غیر از این است! بیمارستان ها مملو از بیماران سرطانی است و باید دست نیاز بسوی اجانب دراز کنیم و عزت نفس خود را زیر پا بگذاریم، امروز مگر غیر از این است؟!
مهمتر این که امروزه شیادانی هم پیدا شده اند با اسامی فریبنده به عنوان در مانگر گه مانند زالو خون مردم را می مکند!
با استفاده از این نوع غذاهای تبلیغی در واقع خوردن (ضایعات) می شود حقایق قرآن را درک کرده و فهمید و توفیق آن را پیدا کرد که به آن عمل کنیم! زهی خیال باطل! تمام این گرفتاری ها دوری از قرآن است و به جز این نیست!
اهمیت غذاهای گیاهی همین که در سوره مبارک بقره آیه (126) حضرت ابراهیم (ع) می فرماید: خداوندا شهر مکه را برای من امن گردان و رزق و روزی خانواده ام را از ثمرات (گیاهان) قرار بده!
خداوند سبحان در سوره مبارک انعام آیه (99) می فرماید: از آسمان آبی فرستادیم و انواع گیاهان را رویاندیم و انواع میوه را به عمل آوردیم، قطعاً در این امر نشانه های بارزی است برای مومنین و متفکرین در آیات دیگر! (نحل 11).
خداوند متعال در سوره نحل آیه (67) می فرماید: خرما و انگور رزق حسنی است که برای افرادی که دارای عقل و شعور هستند نشانه های بزرگی است.
خداوند سبحان در این آیه و سوره با بندگان، برای استفاده از غذاهای حلال و طیب اتمام حجت می کند. مائده (88).
خداوند در این آیه می فرماید: اگر ایمان بخدا دارید از غذاهای حلال و طیب استفاده کنید. آیا ایمان داریم؟!
حال چرا بیشتر غذاهای گیاهی؟
چون انسان از هر چه که تغذیه نماید همان می شود، یعنی خوی و خصلت همان را بخود می گیرد، چه بهتر که انسان لطافت گل و گیاه را بخود گیرد و مانند آن لطیف و زیبا و دوست داشتنی شود و ضمیری پاک و لطیف داشته باشد.
استفاده از غذاهای حلال و طیب موجب می شود که انسان با پاکی ها سنخیت پیدا کند و حقایق را بفهمد و به قرآن که حقایق محض است اشراف پیدا کند!
آیا تا بحال از خود پرسیده ایم که در طول عمرمان چقدر قرآن خوانده ایم و چقدر درک کرده ایم و فرهنگ قرآن به چه اندازه در زندگیمان حاکم شده است. آیا می توانیم بعنوان یک مسلمان ادعا کنیم که قرآن را فهمیده ایم و به آن عمل  می کنیم، ضمناً همانطور که عرض کردم دولا و راست شدن و گرسنگی را تحمل کردن که مسلمانی نیست!
غذاهای گیاهی موجب پیشگیری از بیماری ها خواهد شد، شما خواهر و برادر دینی با استفاده از این نوع غذاها با یک تیر به چند نشانه هدف گیری کرده و هدف را خواهید زد. (توصیه قرآن کریم).
در ماه مبارک رمضان غذا چه بخوریم؟
همانطور که بیان شد، ماه رمضان تمرینی است برای زندگی در بهشت، پس مثل بهشتی ها هم باید غذا خورد!
خداوند در سوره مبارک مریم (ع) آیه (62) می فرماید: در آن جا سخن لغو و بیهوده ای را نمی شنوید، جز درود و سلام و روزی تان صبح و شام در آنجا آماده است.
پس بهتر است که ما هم در ماه مبارک رمضان به دو وعده اکتفا کنیم، سحر و افطار یعنی از اذان صبح تا اذان مغرب.

غذای سحر: بهتر است سحر کمی زودتر بیدار شوید و یک لیوان آب خنک میل کنید. حدود یک ربع بعد از غذاهای گیاهی خام یا پخته استفاده کنید. مانند: سالاد فصل + 2 قاشق غذاخوری جوانه گندم + لیمو ترش تازه و روغن زیتون و آن را خوب بجوید هر لقمه 40 تا 50 بار، سپس به مقدار کمی غذای پخته گیاهی مانند: انواع پلو و خورشت گیاهی به جای گوشت از قارچ استفاده شود.، 2 قاشق کمتر میل شود بطوری که نیم ساعت قبل از اذان غذا خوردن تمام شود، یک دقیقه قبل از اذان یک لیوان آب میل شود.  
غذائی دیگر: مقداری میوه و مغز بادام خام و تعدادی انجیر خشک خوب جویده شود و 1 تا 2 لیوان آب خنک نیز میل شود.
تذکر مهم: اکثر روزه داران گرامی به خاطر این که گرسنه نشوند ولع خوردن پیدا می کنند، در حالی که بدن انسان به این همه غذا نیاز ندارد! یکی از علت های پر خوری ترس از گرسنگی است، که خداوند در این مورد بیان جالبی دارد که می فرماید: سوره طه آیه (81) : از غذاهای حلال و طیب تناول کنید ولی در آن زیاده روی (پر خوری) نکنید که مورد خشم و غضب الهی قرار خواهید گرفت و به ورطه هلاکت خواهید افتاد!!!
در این ماه باید کمی امساک کرد و با تقویت روح و روان می توان با حداقل غذا سیر شد و به تفکرات و تحقیقات ادامه داد، ولی متاسفانه در این ماه اکثریت مردم به مرغ و گوشت هجوم برده و معده های خود را انبار می کنند، در حالی که در ماه مبارک رمضان قضیه باید عکس باشد.
در وقت سحر می توان با چند عدد خرما یا انجیر و یک عدد میوه روز را سپری کرد و در صورت استفاده از فرآورده های حیوانی به حداقل قناعت کرد.
مساله مهم: در این ماه بهتر است که از عسل و لیمو ترش تاره و یخ استفاده کرد و از ماست و دوغ دوری کرد.
زیرا بهترین غذای مغز عسل بوده و می تواند به تفکر کمک کند ولی ماست فعالیت های مغزی را به حداقل می رساند.
مساله مهم: بهتر است که بعد میل کردن سحری بخواب نروید که عوارض بسیار بدی متوجه شما خواهد شد. در این ماه سعی کنید که بیشتر امساک کنید تا پر خوری!

غذای افطار: بهترین غذای افطار شیرینی جات طبیعی است که خداوند متعال از آن ها بعنوان شفا و رزق حسن نام می برد! زیرا اگر بخواهیم به مساله علمی آن بپردازیم مساله بسیار جالب خواهد شد!
زندگی و حیات انسان و تصمیم گیری وی با مغز می باشد، که غذای مغز گلوکز خالص است. خداوند متعال در رزق حسن این نوع قند ها را قرار داده است که انسان مومن به زحمت نیفتد و بتواند براحتی راه حق و حقیقت را بپیماید!
در ماه مبارک رمضان بیشترین چیزی که مصرف می شود قند است، زیرا بر اثر سوختن قند است که نیرو و انرژی تولید می شود، پس بهتر است که برای تجدید قوای از دست رفته از این نوع غذاها استفاده کرد.
مساله مهم: اگر شما روزه دار گرامی در این ماه از عسل استفاده کنید، شگفتی خواهید دید و بهتر است که آن را بصورت شربت و با یک عدد لیمو ترش تازه و چند تکه یخ مورد استفاده قرار دهید و یک  لیوان از آن را بمدت 3 تا 5 دقیقه مصرف نمائید. جالب توجه این که برای جذب قند عسل بدن آدمی نیاز به انسولین ندارد.
ولی شما روزه دار گرامی برای افطار کردن روزه از بامیه و زولبیا و چای شیرین و پنیر و بیشتر از آش رشته و کشک استفاده می کنید! چه خبر است؟ ماه امساک است و ماه مبارک، نه ماه حرام!
چند ساعتی که معده مشغول رتق وفتق امور بوده هنوز استراحت نکرده دوباره او را سرکار می گذارید، انصاف داشته باشید حداقل به این اندام ظلم نکنید و کمی استراحت به او بدهید، خدا را خوش نمی آید، باور کنید.
روزه را با عسل و یا خرما و یا با انگور رسیده و شیرین افطار کنید، نه با غذاهای مصیبت بار، به خود رحم کنید!
حسن ماه مبارک این است که از غذاهای مبارک استفاده کنیم (رزق حسن) و به کمترین بسنده کنییم و سعی کنیم که سالی یک ماه به سیستم گوارش استراحت بدهیم و با خدا و رسول و قرآن و ائمه باشیم، خداوند در معده های پر جائی ندارد، باور کنید. هنوز غذا از گلو پائین نرفته چائی لیوان، لیوان میل شده و بعد از آن سیگار دود می شود.



اما کسانی که به این نوع تغذیه عادت ندارند می توانند به غذاهای زیر اکتفا کنند.

  1. حریره بادام با آرد برنج قهوه ای، که با عسل و یا با شیره انگور یا شیره خرما شیرین شده باشد.
  2. نان. پنیر گوسفندی بمقدار کم و سبزی خوردن و مغز گردوی سالم و چند عدد خرما و یا یک خوشه انگور رسیده و شیرین و مهمتر این که لقمه را کوچک برداشته و خوب بجوید و از غذا خوردن لذت ببرید.
  3. اکتفا به یک نوع غذا ی ساده، که بصورت بخار پز تهیه شده باشد، مانند انواع پلو ها و خورش ها.
  4. کم خوردن و زیاد جویدن انسان را از پر خوری نجات می دهد و او را پیوسته با نشاط و شاداب می کند.
  5. بیائید امسال با ماه مبارک خدا برخوردی قرآنی داشته باشیم و از غذاهای قرآنی استفاده کنیم.
  6. برای این ماه برنامه ریزی کنیم واز تمام نعمتهای خوب خدا استفاده بهینه ای داشته باشیم.
  7. در طول ماه 3 بار از غذاهای گوشتی سالم استفاده کنیم، هر 10 روز یک بار.
  8. در ماه مبارک 4 بار از غذاهای دریائی استفاده کنیم بصورت بخار پز، یعنی هفته ای یک بار.
  9. ماه را به دو قسمت مساوی تقسیم کنیم و بطور متناوب یک روز در میان غذای های خام و پخته میل کنیم.
  10. هر روز از میوه جات و سبزیجات متنوع استفاده کنیم، تا نیازمندیهای بدن تامین شود.

تذکر مهم: امسال ماه مبارک رمضان دو کار اساسی را انجام دهیم.

  1. به جای ختم قرآن و ثواب بردن روی یک موضوع قرآنی تامل کنیم و تفکر کنیم تا به نتیجه رسیده آن را در زندگی مورد استفاده قرار دهیم و جز فرهنگ زندگی خود محسوب کنیم انشا ا.... ثوابش بیشتر است!
  2. مراقبه انجام دهیم، یعنی اعمال روزانه خود را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. خیلی ثواب دارد!


مراقبه روزانه برای خود سازی

  1. آیا امروز دروغ بر زبان جاری کرده اید؟
  2. غیبت چطور؟
  3. تهمت چطور؟
  4. آیا نمازهای پنچگانه را بوقت خوانده اید؟
  5. به شیطان درون جواب مثبت داده اید؟
  6. ظن و گمان بد و ناروا چطور؟
  7. آیا تاکنون بفکر اصلاح خویش بوده اید؟
  8. دیگران را مورد تمسخر قرار داده اید؟
  9. آیا امروز غذای قرآنی تناول کرده اید؟
  10. از غذاهای خبائث چطور؟
  11. آیا امروز کار مثبتی انجام داده اید؟
  12. کار منفی چطور؟
  13. آیا عزت نفس دارید؟
  14. آیا انسان متملقی هستید؟
  15. امروز چند نفر را شاد کرده و خنده بر لب آنان آورده اید؟
  16. از چند نفر حال گیری کرده اید؟
  17. امروز چند بار حرف بیهوده و لغو را بر زبان جاری کرده اید؟
  18. غذائی که امروز تناول کردید، حلال و طیب بوده است؟
  19. خدای نکرده حرام و خبائث چطور؟
  20. امروز چند بار عصبی شده و پرخاش کرده اید؟
  21. آیا امروز در قرآن کریم تفکر کرده اید؟
  22. در خود چطور؟
  23. امروز دل چند نفر را بدست آورده اید؟
  24. دل چند نفر را شکسته اید؟
  25. چقدر از انرژی های مثبت برخوردار هستید؟
  26. از انرژی های منفی چطور؟
  27. آیا همیشه وضوء دارید؟
  28. هنگام غذا خوردن چطور؟
  29. آیا با نوش جان کردن نعمت های خدا با هر لقمه نام مقدس او را بر زبان جاری می کنید؟
  30. آیا آداب غذا خوردن را رعایت می کنید؟
  31. آداب اجتماعی را چطور؟
  32. آیا از مراقبه کردن لذت می برید؟
  33. در زندگی چقدر عاشق خودت هستی؟
  34. عاشق دیگران چطور؟
  35. چقدر ادب و نزاکت را رعایت می کنید؟
  36. چقدر تحمل انتقاد پذیری دارید؟
  37. آیا اهل منزل از دست شما در آسایش هستند؟
  38. دیگران چطور؟
  39. آیا والدین از شما راضی و خشنود هستند؟
  40. با خود و خدا چطورید؟

بخش دوم:

خداوند در سوره مبارکه مریم آیه ۶۲ چنین می فرماید :

لا یسمعون فیها لغوا الا سلاما و لهم رزقهم فیها بکره و عشیا.

خداوند تبارک و تعالی در این آیه چنین می فرماید : کسانی که در بهشت برین جای دارند، در آنجا سخنان لغو و بیهوده نمی شنوند مگر سلامتی، و خداوند روزی را برای آنان صبح و شام در اختیار می گذارد.

از این آیه قرآن چنین نتیجه می گیریم که بهترین زمان غذا خوردن صبح و شام می باشد، به چند دلیل:

۱- مدت زمان زیادی حدود چهارده ساعت بین سحر و افطار وجود دارد.
۲- در این مدت غذای مصرف شده براحتی هضم و جذب شده و به مصرف سلولها خواهد رسید.
۳- در این ماه مبارک نیز غذا را در صبح و شب استفاده می کنیم.
۴- از یک نوع غذا بیشتر استفاده نکنیم. غذا را خوب بجویم.
۵- از مصرف غذاهای مصنوعی و تبلیغی مانند : بامیه و ذولبیا و ماست و غیره خود داری کنیم.
۶- با نعمتهای خوب پروردگار مانند: عسل، خرما و سایر نعمتهای دیگر روزه‌ خود را افطار کنیم.
۷- بهتر است که در سحر از غذاهای پخته و سرخ کرده استفاده نکنیم.
۸- پسندیده است که در سحر از غذاهای خام به علت سبکی معده استفاده کنیم و خوب بجویم.
۹- بلافاصله بعد از اذان صبح بخواب نرویم.
۱۰- هنگام افطار میتوانید از غذاهای پخته به مقدار مناسب استفاده کنید.
۱۱- همراه غذا و یا بعد از آن از مایعات استفاده نشود.
۱۲- از مصرف آش رشته در این ماه خود داری شود.
۱۳- به جای آش رشته از آش جو مخصوص با کشک مرغوب و روغن زیتون و پودرگردو استفاده شود.
۱۴- در این ماه عزیزان سعی کنند که از فرهنگ تغذیه قرآنی بهره مند شوید.
۱۵- کم خوری و ساده خوری را سر لوحه زندگی خود قرار دهیم تا از مبتلا شدن به خیلی از بیماریها پیشگیری کنیم.
۱۶- پیامبر گرامی اسلام در این زمینه چنین می فرماید : المعده بیت کل داء والحمیته راس کل دوا.



در این ماه مبارک چه بخوریم؟

عموماً در این ماه مبارک و عزیز دو وعده غذا مصرف می شود.
۱- سحر
۲- افطار

سحر چه بخوریم؟

همانطور که قبلاً بیان شد بهتر است که از غذاهای خام و نعمتهای خوب الهی ( غذاهای قرآنی ) که در افکار و اعمال انسان اثر بسزائی دارد و سر نوشت انسان را عوض می کند مصرف شود از جمله :

  • از مغزها ( بادام و فندق خام ) و خرما و میوه جات فصل و چند لیوان آب یا آب میوه جات.
  • شربت عسل با لیمو ترش تازه، یک تا دو لیوان بمرور میل شود.
  • جوانه تازه گندم + مغز بادام خام + عسل و میوه جات فصل با یک تا دو لیوان آب.

توجه : چون غذای پخته میل نمی شود، نوشیدن مایعات بعد از غذای بیان شده مانعی ندارد.

یکی از مهمتری علت پر خوری در این ماه مبارک ترس از گرسنگی است و این چیزی نیست به جز عادت بد روانی!

افطار چه بخوریم؟

  • بهتر است که با یک لیوان شربت عسل به آرامی میل کرده و افطار کنیم، نیم ساعت بعد غذا میل شود.
  • می توانید با نصف لیوان آب یا آب میوه با چند عدد خرما افطار کرده بلا فاصله غذا را میل کنید.
  • از عذاهای ساده خصوصاً یک نوع غذا بیشتر استفاده نشود.
  • غذاهائی مانند : انواع پلو و خورش هائی که سرخ نشده باشد.
  • از سالاد و سبزیجات تازه‌ فصل حتماً استفاده شود.
  • در صورت استفاده از آش ( بهتر است که آش جو با کشک مرغوب باشد ) سیر داغ و پیاز داغ میل نشود!
  • در این ماه بهتر است که روغن مصرفی زیتون بوده و حرارت داده نشود.
  • دراین ماه مبارک بهتر است که تمرین شود تا بر نفس سرکش غلبه شود.
  • بهترین تمرین در این ماه غلبه بر نفس شکم است.
  • غذا را با حرارت ملایم طبخ کرده و از خوردن آن لذت ببرید و از پر خوری و بیهوده خوری بپرهیزید
  • هفته ای یک بار تا دو بار غذای گوشتی استفاده شود.
  • نان کمتر میل شود و از پر کردن شکم حتی الامکان پرهیز شود.

فرمول آش جو مخصوص

مواد لازم :

جو پوست کنده ۲ پیمانه – گندم با پوست ۱ پیمانه – بقیه حبوبات ( نخود، انواع لوبیا، عدس، ماش ) از هر کدام نصف پیمانه + یک کیلو سبزی آش + یک عدد پیاز متوسط + ۲ قاشق غذا خوری پونه کوهی + سیر دو تا سه حبه + ادویه و نمک بمقدار لازم + کشک ۲۵۰ گرم + پودر گردو ۱ قاشق غذا خوری برای هر بشقاب

طرز تهیه :

همه حبوبات را صبح خیس کرده، بعد از ظهر بار بگذارید، بعد پیاز را اضافه کرده تا بمرور بپزد.سپس سبزی را افزوده تا بپزد و در آخر پونه و ننمک را اضافه کرده و به آرامی هم بزنید تا آش جا بیفتد و لعاب دهد.

طریقه آماده کردن کشک :

کشک را با دو تا سه لیوان آب خیس کرده با یک حبه سیر و یک قاشق مربا خوری پونه کوهی یا نعناع خشک افزوده، همه را با هم در مخلوط کن ریخته چند دقیقه ای بمرور مخلوط کنید.

توجه : در صورت مصرف آش بهتر است بمقدار کم باشد، در غیر این صورت به عنوان یک وعده غذا باشد.

با رعایت مسائل فوق انشا الله از الطاف بیکران الهی بر خوردار شوید. ضمیری روشن و قلبی آرام داشته باشید


بنده حقیر خدا: جمشید خدادادی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.