برنامه غذایی در ماه مبارک رمضان


 

متاسفانه رسانه های عمومی ما نیز به جای آن که فرهنگ متمدن و انسان ساز قرآن کریم را اشاعه دهند، شروع به تبلیغ انواع شیرینی جات قنادی از جمله زولبیا و بامیه می کنند!





چرا از این فرصت طلائی استفاده نمی کنیم؟ چرا در قرآن تفکر خود را بتکان و زوائد را دور بریز!!!
با کنار گذاشتن قرآن روزه گرفتن به چه دردی می خورد، آیا هدف از روزه گرفتن گرسنگی کشیدن است یا انسان شدن و به قرآن عمل کردن است؟ کدام یکی است؟! در حقیقت روزه گرفتن تمرین زندگی در جهان آخرت است و آن را به کسی می دهند که به دستورات الهی توجه کرده و عمل کند، نه به کسی که دولا راست شود و گرسنگی را تحمل کند.
یکی دیگر از فرهنگ های غلط رایج بین ما مسلمان ها این است که فقط و فقط سعی و تلاش می کنیم که حداقل روزانه در ماه مبارک رمضان یک جزء از قرآن را قرائت کنیم چون ثواب دارد! در این شکی نیست آیا قرآن را به صرف قرائت اکتفا کردن دردی را دوا می کند یا خیر؟

 

برنامه غذایی در ماه مبارک رمضان

غذای انسان در قرآن کریم
چرا این همه به غذاهای غربی روی آورده اید؟ مگر در قرآن کریم سوره مبارک مومنون آیه (51) مطالعه نکردید که اعمال و کردار پیامبر اکرم در گرو غذائی است که می خورد!
آیا تا کنون فکر کرده اید که چرا ائمه اطهار صلوات الله علیهم قرآن ناطق هستند، برای اینکه از ضایعات و خبائث تناول نمی کنند و از پاکان قرآن هستند! خداوند اراده کرده است که پاک شوند! ما نباید دنباله رو آنان شویم؟ این مساله را می توانید در سوره مبارک احزاب  آیه (33) مورد مطالعه قرار دهید.
با توجه به قرآن کریم و استفاده از آن بصیرت ما باز خواهد شد و به حقایق آفرینش پی خواهیم برد.
خداوند رحمان و رحیم در قرآن کریم این نوع مواد غذائی را برای انسان تعیین کرده اند که به اختصار بیان می شود.

  1. مهمترین و بیشترین مواد غذائی انسان را گیاه می شمارد. (بسیاری از مواد غذائی).
  2. دو آیه در مورد غذاهای در یائی بیان می کند. (سوره فاطر 12 و نحل 14).
  3. گوشت قرمز که در این مورد (6) آیه داریم. (سوره حج 28، 34 و 36) (یس 72) (غافر 79) (مومنون 21).


توجه: خداوند تبارک و تعالی بیشترین اهمیت را به غذاهای گیاهی در قرآن کریم اختصاص داده است، از جمله کرامت را به غذاهای گیاهی داده،
اما غذاهای گوشتی (گوشت قرمز)، همان طور که بیان شد (6) آیه در این مورد وجود دارد و بهتر است که به همین نسبت در غذای روزانه استفاده شود.

بیش از (100) مورد آیه داریم که در باره غذاهای گیاهی است.

همچنین خداوند رزق حسن را به گیاهان نسبت داده و از آن ها تعریف و تمجید می کند! آیا انصاف است که در ماه مبارک رمضان به جای این که با زرق حسن افطار کنیم با موادی مانند: چای، زولبیا و بامیه و امثال آن افطار می کنیم!

خداوند تبارک و تعالی در سوره مبارک بقره آیه (57) می فرماید: هرکس غذای بد تناول کند به خویشتن ظلم کرده است. در همان سوره در آیه (61) می فرماید: هرکس غذای پست تناول کند به ذلت و بدبختی دچار خواهد شد!!!
امروزه مگر حال روز ما مسلمانان غیر از این است! بیمارستان ها مملو از بیماران سرطانی است و باید دست نیاز بسوی اجانب دراز کنیم و عزت نفس خود را زیر پا بگذاریم، امروز مگر غیر از این است؟!
مهمتر این که امروزه شیادانی هم پیدا شده اند با اسامی فریبنده به عنوان در مانگر گه مانند زالو خون مردم را می مکند!

خداوند متعال در سوره نحل آیه (67) می فرماید: خرما و انگور رزق حسنی است که برای افرادی که دارای عقل و شعور هستند نشانه های بزرگی است.
خداوند سبحان در این آیه و سوره با بندگان، برای استفاده از غذاهای حلال و طیب اتمام حجت می کند. مائده (88).
خداوند در این آیه می فرماید: اگر ایمان بخدا دارید از غذاهای حلال و طیب استفاده کنید. آیا ایمان داریم؟!
حال چرا بیشتر غذاهای گیاهی؟
چون انسان از هر چه که تغذیه نماید همان می شود، یعنی خوی و خصلت همان را بخود می گیرد، چه بهتر که انسان لطافت گل و گیاه را بخود گیرد و مانند آن لطیف و زیبا و دوست داشتنی شود و ضمیری پاک و لطیف داشته باشد.
استفاده از غذاهای حلال و طیب موجب می شود که انسان با پاکی ها سنخیت پیدا کند و حقایق را بفهمد و به قرآن که حقایق محض است اشراف پیدا کند!
....
در ماه مبارک رمضان غذا چه بخوریم؟
همانطور که بیان شد، ماه رمضان تمرینی است برای زندگی در بهشت، پس مثل بهشتی ها هم باید غذا خورد!
خداوند در سوره مبارک مریم (ع) آیه (62) می فرماید:

در آن جا سخن لغو و بیهوده ای را نمی شنوید، جز درود و سلام و روزی تان صبح و شام در آنجا آماده است.

پس بهتر است که ما هم در ماه مبارک رمضان به دو وعده اکتفا کنیم، سحر و افطار یعنی از اذان صبح تا اذان مغرب.

غذای سحر: .....
.
مساله مهم: بهتر است که بعد میل کردن سحری بخواب نروید که عوارض بسیار بدی متوجه شما خواهد شد. در این ماه سعی کنید که بیشتر امساک کنید تا پر خوری!

غذای افطار: ....



تذکر مهم: امسال ماه مبارک رمضان دو کار اساسی را انجام دهیم.

  1. .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.