زالو درمانی در غرب


 
زالو جانور عجیبی است که صدها سال است از آن به صورت زنده یا فرآورده برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. پس از ظهور پزشکی مدرن، استفاده از زالو به تدریج به فراموشی سپرده شد. اما جالب این جاست که پس از سالها، بازهم استفاده از زالو بازهم در بسیاری از کشورهای دنیا و حتی در کشورهای پیشرفته رایج شده است، چنانچه اکنون زالو را با عنوان جراح کوچولو (Micro Surgeo) می‌شناسند.

مکیدن خون بیمار و ترشح آنزیمهایی با خواص درمانی متعدد، باعث شده است که زالو درمانی، روشی ساده و ارزان قیمت برای درمان بسیاری از بیماری‌ها باشد. در طب سنتی ایران، زالو درمانی همراه با سایر روش‌های درمانی مثل گیاه درمانی به صورت ترکیبی برای درمان بسیاری از بیماری‌های تجویز شده است.

 

زالو درمانی




 
خواص زالو

زالو هنگام مکیدن خون، مواد متنوعی ترشح می‌کند که خواص درمانی دارند.

معروف‌ترین ماده مترشحه از زالو هیرودین است. خواص مواد ترشح شده در خون توسط زالو به طور خلاصه به شرح زیر است :‌

خاصیت بی حس کنندگی :  باعث کاهش درد موضعی هنگام نیش زدن می‌شود که عمدتاً به دلیل وجود ماده هیرودین ...

آشنایی با زالو

بیش از دوهزار سال است که از زالو به شکل ابزار سوزن مانند ـ ابزاری که به بدن می‌چسبد و خون را می‌مکد ـ دردرمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. زالوها کرم‌های آبزی و یا گاهی خاکزی دارای عادات شکاری یا انگلی هستند و در آنها بادکش‌های بزرگ انتهایی به منظور به منظور حرکت و چسبیدن وجود دارد. بدن زالو در حال بی حرکت، دراز یا ...

زالو درمانی در غرب

زالو درمانی در کشورهای پیشرفته غربی جایگاه شناخته شده‌ای پیدا کرده است. در کشورهای اروپایی و آمریکا عمدتاً از زالو برای این موارد استفاده می‌شود :‌

تولید کرم‌های آرایشی

به کار گیری پس از عمل‌های پیوند برای ترمیم

به کارگیری پس از جراحی‌های پلاستیک برای ترمیم

کاربردهای زالو

از زالو هم به صورت زنده استفاده می‌شود و هم مواد موجود در بدن آن برای ساخت محصولات بهداشتی و درمانی به کار گرفته می‌شود. کاربردهای درمانی زنده بسیار زیاد است. در هریک از کشورهای جهان، بخشی از این کاربردهای درمانی زالو رایج شده است. به عنوان مثال، در کشور روسیه درمان با زالو ...

خواص عجیب زالو در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج

خواص عجیب زالو به قلم استاد آل اسحاق در این مقاله به صورت مختصر با خواص آشنا می‌شوید با توجه به اهمیت زالو در طب قدیم و جدید بر آن شدیم تا این نوشته استاد‌آل اسحاق را هم برای شما عزیزان عرضه کنیم. امید ما بهره‌برداری هرچه بهتر از این مطالب است.

زالو و خواص عجیب آن زالو به عربی « علق» و از نرم تنان آبزی است که در شالیزارها و مرداب زندگی می‌کند. جانورشناسان تا کنون 650 نوع زالو را شناسایی کرده‌اند که برخی از انواع زالو بسیار سمی و خطرناک هستند و بعضی از انواع زالوها مفید و آثار درمانی ارزنده‌ای دارند که ما در این مقاله به آنها اشاره می‌کنیم.

خاصیت درمانی زالو در بزاق دهان او است که ماده ضد انعقاد خون به نام هیرودین است و موجب رقیق شدن خون و باز شدن گرفتگی رگها و در نتیجه افزایش خون رسانی به مغز و بدن می‌شود. به عقیده بعضی کارشناسان 100 نوع ماده ویژه با اثرات درمانی گوناگون توسط زالو در خون ترشح می شود و مورد توجه پزشکان و جراحان قرار گرفته است و در اروپا و آمریکا در موارد گرفتگی رگهای قلب، گرافتهای پوستی و زیبایی پوست و جراحی قلب و پیوند اعضا و تقویت سیستم دفاعی بدن از آن استفاده می‌شود. مجمع پژوهشگران طب گیاهی بوعلی سینا با آزمایش‌های مکرر آثار درمانی زالو را تجربه کرده است. در قانون بوعلی سینا فصلی درباره زالو علایم زالوهای سمی و زالوهای مفید آمده است. کشورهایی نظیر روسیه و انگلستان و آلمان از تولید و صادرات زالو درآمد هنگفت ارزی بدست می‌اورند. زالو در 2500 سال قبل در هند، یونان، روم، ایران و سپس در اروپا مورد استفاده پزشکی قرار گرفته است و درکشور روسیه بیماری‌های مختلف (سردرد و امراض قلبی و پوستی و ضعف قوای جنسی) با زالو معالجه می‌شود. در مسکو و اوکراین کرم‌های آرایشی برای رفع چین و چروک صورت تولید شده که ماده موثر آن از بزاق دهان زالو گرفته شده است. پروفسور می‌یر، آلتون، اوخنر و هورنر معتقدتد هرگونه کانون عفونی بدن را بوسیله زالو می‌توان ریشه کن کرد. هر زالو 5 تا 15 میلی لیتر خون می‌مکد (10 برابر حجم بدن خود) در مدت 15 تا 60 دقیقه، پس از جدا شدن زالو خون‌ریزی 2 تا 10 ساعت طول می‌کشد.

با انداختن دو عدد زالو پشت گشوها می‌توان امراض صعب العلاج مغز (CXS) پارکینسون، رعشه، (MS) و (VA)، گرفتگی عروق مغز، آلزایمر و صرع را معالجه کرد. با زالو درمانی می‌توان زخم معده، کولیت روده، پرستات، امراض ریوی، التهابات کبد، کیسه صفرا و بواسیر را معالجه کرد. با زالودرمانی می‌توان ناباوری مردان (ضعف اسپرم ـ واریکوسل) ، کاهش میل جنسی و ترک اعتیاد مواد مخدر را معالجه جرد. بوعلی سنا در قانون می فرماید : « از زالوهایی که کرکهای ریز و نرم دارند یا لاجوردی هستند یا یک خط قرمز در سراسر کمرشان هست پرهیز کنید زیرا دچار بیهوشی، خونریزی، تب، سستی و قرحه‌های بدخیم خواهید شد. از زالوهایی که در آبهای خزه‌دار که محل زیست قورباغه‌ها است استفاده کند. از زالوهایی که در آبهای گل آلود سیاه هستند استفاده نکنید.

زالو بهتر از حجامت خون فاسد را از عمق بدن بیرون می‌کشد. اول محل زالو را با آب گرم پاک کنید ( از صابونهای عطری استفاده نکنید). جایی را که می‌خواهید زالو بیندازید اول با دست مالش بدهید تا سرخ شود. اگر جای زالو را گل سرشوی یا خوان بمالند زالو بهتر می‌گیرد. بهتر آن است که پس از جدا شدن زالو محل گزارش او را حجامت بدهند. اگر پس از جدا شدن زالو خون بند نیامد پودر مازوج سوخته، نوره یا خاکستر یا پودر نرم زردچوبه استعمال شود.» موارد استفاده از زالو در مجمع پژوهشگران طب گیاهی بوعلی سینا.

1ـ دمل‌ها و زخم‌های چرکی و جوش‌هایی که در اثر عفونت خون یا در اثر ترشح هورمون جنسی در خون ( در اوایل بلوغ) بر پوست چهره و بدون ظاهر می‌شود و آفت زیبایی دختران جوان است. زیر هر زخم یک عدد زالو بیندازد.

1ـ غده‌های عفونی زیر پوست که درد دارد و با انداختن یک زالو زیر غده و یا در ورم گلو از بیرون معالجه می‌شود.

3ـ برای گرفتگی رگهای قلب که موجب عوارض قلبی و تنگی نقس می‌شود و دکترها با عمل باز و هزینه‌های کلان بدون ضمانت عمل می‌کنند، با انداختن 4 عدد زالو بالای پستان چپ با ضمانت و هزینه کم رگها باز می‌شود و این مجمع صدها تجربه در این زمینه دارد.

4ـ عوارض سکته مغزی و نرسیدن خون به مغز به صورت فلج یکطرفه و رعشه و لرزش سر و دست‌ها وضعف مغز ظاهر می‌شود. با انداختن 2 عدد زالو به پشت گوش طرف مقابل آن طرفی که فلج شده، مویرگهای مغز باز و معالجه می‌شود.

نکته مهم :  

در موارد سکته مغزی به دلیل اینکه سلولهای مغز بیشتر از غذا به اکسیژن نیاز دارند، از دست ندادن زمان خیلی مهم است، لذا قبل از هر اقدامی و در کمال خونسردی باید زالو تهیه کرد و پشت گوش بیمار انداخت. تجربه ما در مورد سکته‌های مغزی که بلافاصله زالو انداخته شده است این است که بیمار پس از نیم ساعت به حالت عادی خود بر می‌گردد ( دست و پا و دیگر اعضای بدن فرمانهای مغز را اجرا می‌کنند) و پس از 5 ساعت قادر به سخن گفتن می‌باشد. اکنون که خطر تا حدود 90% برطرف شده برای تحت نظر داشتن بیمار به بیمارستان مراجعه کنید. آیا می‌دانید ؟؟!!!! آیا می‌دانید که در کشورهای ترکیه مثل بانک خون، بانک زالو هم وجود دارد. به امید اینکه روزی بیمارستانهای ما هم به بانک زالو مجهز شوند.

5ـ عوارض قند بر چشم‌ها ( مویرگهای چشم از خون غلیظ قند آورد پر می‌شود و موجب کوری می‌گردد) با انداختن 2 عدد زالو به دو طرف چشم‌ها خون مویرگهای چشم تخلیه و بینایی برمی‌گردد.

6ـ عوارض قند روی پاها که باعث سیاه شدن و گاه زخم شدن پاها می‌شود وجراح‌ها پای مریض را از مچ قطع می‌کنند. با انداختن 4 عدد زالو به محل سیاه شده که هر 15 روز تکرار شود، خون قندآلود تخلیه و رنگ پوست پا طبیعی می‌شود.

7ـ واریس و برجسته شدن و ورم کردن رگهای ساق پا که گاه با درد شدیدی همراه است با انداختن 5 عدد زالو روی پاها و تکرار آن هر 20 روز واریس و درد شدید و ورم آن خوب می‌شود.

8ـ آرتروز مزمن و درد شدید زانو و آب زانو و ورم زانو با انداختن 4 عدد زالو روی پاها تکرار هر ماه آن معالجه می‌شود.

9ـ سردرد و سینوزیت مزمن سینوسها با انداختن 4 عدد زالو به شقیقه‌ها، عفونت تخلیه و سردرد خوب می‌شود.

10ـ کیست و عفونت پستان‌ها با انداختن 4 عدد زالو زیر هر پستان برطرف و معالجه می‌شود.

11ـ ورم لوزه‌ها و عفونت آن و خنازیر (زخم خطرناک گلو) با انداختن 4 عدد زالو از بیرون به لوزه‌ها و زخم خنازیر معالجه می‌شود.

12ـ نقرس و درد شدید پاها با انداختن 4 عدد زالو بین انگشتان پا معالجه می‌شود.

13ـ باد سرخ ( ورم بینی) و پوست سر با انداختن 4 عدد زالو به محل ورم کرده معالجه می‌شود.

14ـ واریکوسل و عوارض بیضه‌ها و ضعف اسپرم مردان با انداختن 3 عدد زالو زیر بیضه‌ها معالجه می‌شود.

15ـ گل مژه و عفونت چشم با انداختن یکعدد زالو به هر طرف چشم معالجه می‌شود.

چند نمونه از تجربه‌های مجمع در مورد زالو درمانی یک آقا و خانم آمریکایی به مجمع مراجعه کردند که 5 رنگ از رگهای قلبشان گرفته بود، بالای پستان هر یک 4 زالو انداختیم، فردا نیامدند، روز بعدش با خوشحالی مراجعه کردند که به متخصص مراجعه کردیم و همه رگهای قلب باز شده است. از خوشحالی یک بسته پول گذاشتند روی میز، گفتیم :  پولی نیست، پرسیدند :‌ پس چه کنیم ؟ گفتیم :  صلواتی است. معنی صلوات را نمی‌دانستند، گفتیم : هدیدای است برای جوانان‌هایی که شما آمریکایی‌ها کشته‌اید. تکان خوردند. گفتیم :  چرا در آمریکا معالجه نکردید که هم متخصصین بهتری دارد و شما هم فقیر نیستید. گفتند :  به دو دلیل اولاً جراحان آمریکا ضمانت نمی‌کنند و شما ضمانت می‌کنید، ثانیاً هزینه عمل در آنجا چنان بالاست که درآمد ما توان پرداخت نداشت وحال متوجه شدیم که شما رایگان درمان می‌کنید.

نمونه‌ای دیگر، آقای مقیمی 70 ساله به مجمع مراجعه کرد که از فرزندان امام رضا (ع) هستم و خود آقا مرا راهنمایی کرده است. قندس 600 و چشمهایش در اثر عوارض قند کور شده بود. پرسیدم :  چرا به دکتر مراجعه نکرده‌اید؟ گفت :‌ به بهترین متخصصین مراجعه کردند گفتند :‌ علاج ندارد و مویرگهای چشمت پر از خون قندآلود است، با لیزر هم قابل علاج نیست و باید کوری با تحمل کنی. ما به دو طرف چشم‌ها زالو انداختیم، دور روز بعد او در حضور مریض‌ها شروع به رقصیدن کرد که چشمهایم وا شده و روزنامه خواست و مشغول مطالعه شد.

زالو درمانی پدیده‌ای در پزشکی امروز

مؤسسه تحقیقات حجامت ایران بر غم اینکه برخی از انواع زالو فوق‌العاده خطرناک و بیماری‌زا است امروزه گونه‌های متعددی از زالوها وجود دارند که اثرات درمانی جالب توجهی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مؤسسه تحقیقات حجامت ایران، البته منظور از این مبحث، زالوهای طبی هستند که مشخصه آنها نوارهای سبز زیتونی تا سبز لجنی در پشت آنها است. زالوهای سیاه رنگ یا سرمه‌ای رنگ و یا زالوهای بسیار درشت ( بزرگ‌تر از 12 سانتی‌متر) اغلب مناسب و خطرناک‌اند.

زالو از دو هزار و 500 سال قبل در ایران، هند، یونان و روم و سپس در اروپا مورد استفاده پزشکی داشته است.

در قرن نوزدهم از این جانور کوچک برای درمان هر دردی از جمله سردرد، تب، زخم‌های عفونی شده، دمل و آبسه استفاده می‌شده است.

بزاق زالو، به دلیل اثر ضد انعقادی و هیرودین امروزه در تحقیقات جدید ثابت شده که پس از عمل جراحی آنژیوپلاسمی قلب و بطور کلی در بیماری‌های کرونری قلب، می‌تواند نقش موثری ایفا کند و ریسک جراحی و خطر حملات قلبی را به حداقل کاهش دهد.

در هندوستان 20 بیمار با واریس اندام تحتانی ( پیشرفته) داوطلب زالو درمانی شده و پاسخ درمانی شگفت‌اوری مشاهده شده و تمامی 20 نفر (صد در صد بیماران مورد مطالعه) کاملاً درمان شدند.

ماده « آنتی کوآگولان» ( ضد انعقادی) که در بزاق زالو موجود است بنام « هیرودین» موجب رقیق شدن خون، باز شدن عروق بسته و بالطبع افزایش خون رسانی و اکسیژناسیون موضع می‌شود.

پیش بینی می‌شود حداقل یکصد نوع ماده ویژه با اثرات درمانی گوناگون توسط زالو ترشح می‌شود. اکنون در شما کثیری از کلینیک‌های معتبر اروپا و آمریکا از زالو برای رقیق شدن خون متعاقب آنژیوپلاسمی قلب، گرافت‌های پوستی و پیوند اعضا (برای تسریع خونرسانی موضع و پیشگیری از انعقاد خون در عروق) واریس، ضایعات پوستی و زیبایی پوست و حتی تقویت سیستم ایمنی بدن، استفاده طبی بعمل می‌آید.

محققات هندوستان طی بررسی‌های علمی متوجه شدند که زالو، خون سیاهرگی مملو از دی‌اکسیدکربن را به خون شریانی حاوی O2 اکسیژن ترجیح می‌دهد و در مکیدن خون، عروقی را انتخاب می‌کند که دارای غلظت‌ بالاتر و خون فاسدتر باشند.

زالو از سویی خون آلوده و فاقد اکسیژن را تخلیه می‌کند و از سوی دیگر بزاق خود را که حاوی ماده‌ای ضد انعقاد و آنتی گوالاگون ( هیرودین) و احتماً بیش از یکصد نوع ماده Bioactive دیگر است به موضع تزریق می‌کند. یعنی دو عمل تصفیه خون و ترقیق خون را همزمان انجام می‌دهد و بالطبع این خون سالم سازی شده به کنترل عفونت‌ها و عملکرد بهتر سلول‌های دفاعی خون و سیستم ایمنی و افزایش اکسیژناسیون بافت‌ها منجر خواهد شد.

هر زالو طی مدت 15 تا 60 دقیقه 5 تا 15 میلی‌لیتر خون می‌مکد که 10 برابر حجم بدن خود را تشکیل می‌دهد.

خونریزی پس از جدا شدن زالو دو تا 10 ساعت طول می‌کشد. ماده بی حسی تزریق شدن توسط زالو در موضع، سبب از بین رفتن درد حین نیش زدن و مکیدن خون می‌شود.

صادرات زالو

کشوهایی نظیر روسیه و انگلستان از راه آورد صادرات زالو درآمد ارزی هنگفتی برای اقتصادشان فراهم کرده‌اند. در طب سنتی ایرانیان کاربرد زالو بسیار وسیع بوده و در بیماری‌هایی همچون بیماری‌های خونی و عفونی، فشار خون، سکته قلبی، بیماری‌های چشمی، پوستی، واریس، بواسیر و آبسه‌های چرکی مورد استفاده قرار گرفته است.

براساس سازمان بیوفارم انگلستان این کشور در سال 2004 حدود چهارمیلیارد زالو به ارزش هر یک عدد یک و نیم پوند به خارج صادر کرده است ( با ارزش و سود شش میلیارد پوند یا حدود 10 میلیارد دلار !

در ترکیه نیز کنار بانک خون، بانک زالو وجود دارد و اکثر کشورهای اروپایی مشتری دایم خرید زالوهای طبی از این کشور هستند.

در ایران دیروز

در طب عامیانه مردم ایران، زالو همانند حجامت و فصد بعنوان یک رفتار درمانی و پیشگیری پذیرفته شده و شناخته شده حضور داشته است و مردم شهر و روستای ایران می‌دانستند که علاج بسیاری عفونت‌ها و زخم‌ها و کسالت‌های بدن با زالو اندازی ممکن است.

« حکیم جرجانی» در کتاب سوم ذخیره خوارزمشاهی اشاره به نحوه استعمال زالو و جایگاه درمانی آن کرده است و منفعت زالو اندازی را بیشتر در بیماری‌های پوستی می‌داند و معتقد است ابتدا باید تن را با فصد و مسهل پاکیزه کرد و سپس زالو انداخت.

شیخ‌الرئیس ابن سینا نیز باب مبسوطی پیرامون زالو دارد و می‌گوید :  « از زالو‌هایی که کرک‌‌ریز و نمر دارند یا لاجوردی رنگ هستند پرهیز کنید زیرا دچار غشی، خونریزی، تب، سستی و قرحه‌های بدخیم خواهید شد. از زالوهایی استفاده شود که در آب‌های خزه‌دار که محل زیست قورباغه‌هاست نمو کرده و نه زالویی که در آبهای گل آلوده سیاه بوده است.»

ابن سینا همچنین زالو را بهتر از « حجامت» در بیرون آوردن خون تباه از عمق بدن می‌داند و اضافه می‌کند :‌ زالو را ابتدا سرازیر نگهدارید تا استفراغ کند و محتویات شکمش بیرون آید. سپس اندکی خون بره به او بدهید. سپس مواد چسبنده و کثیف بدن او را با بوراکس پاک کنید ( استفاده از مواد صابونی عطر دار مضر است) و جایی را که می‌خواهید زالو بگذارید با دست مالش دهید تا سرخ شود. اگر جای زالو انداختن را با گل سر شور یا خون اندود کنند زالو بهتر می‌چسبد. بهتر آن است که پس از جدا شدن زالو، محل گزش او را حجامت بر نهید.»

ایران امروز

به گفته یک عضو موسسه تحقیقات حجامت ایران، نماینده ( WHO  سازمان جهانی بهداشت) در سال 1379 در زمینه کنگره بین‌المللی طب سنتی و مفردات پزشکی تهران، از چند اتاق عمل مجهز بیمارستان‌های مطرح و درجه یک ایران بازدید کرده بود و گفته بود : اتاق عمل‌های شما ناقص است زیرا جایی برای نگهداری زالو و کاربرد زالو ندیدم!

در زمان حاضر در شهر تهران در برخی بیمارستان‌های فوق تخصصی، جراحان مشهور و صاحب سبک، در جراحی‌های ترمیمی خود از زالو درمانی کمک می‌گیرند.

تا کنون در جهان سه هزار مقاله علمی پیرامون زالو و زالو درمانی ثبت شده که در موسسه تحقیقات حجامت ایران دو هزار و 500 مقاله آن به فارسی ترجمه شده است.

براساس مقالات پزشکی داخل و خارج کشور برخی سرطان‌های بدخیم نظیر ملائوما، اگزماسی پوستی، سکته‌های مغزی و قلبی، فشارخون، سلولیت، کمردرد و دردهای سیاتیکی، آرتروز زانو، مشکلات شنوایی، زخم معده، هماتوم، ضعف اعصاب و وسواس از جمله بیماری‌هایی محسوب می‌شوند که می‌توانند با زالو درمان شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.