شبکه های اجتماعی مجازی و دجال گری معاصر


 مدیر گروه مهدویت و آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت گفت: اگر پدیده های جدید مانند شبکه های اجتماعی مجازی را هدایت نکنیم و نظارت نداشته باشیم، به دجال گری معاصر تبدیل می شوند که تنها کارش تصویرسازی وارونه است.

شبکه های اجتماعی مجازی و دجال گری معاصر

 

 



به گزارش پایگاه خبری آینده روشن حجت الاسلام رحیم کارگر  با بیان اینکه یکی از هشدارهای جدی کارشناسان آثار و تبعات اجتماعی شبکه های مجازی است، گفت: با توجه به مدیریت پشت پرده و هدایت شده این شبکه ها و انتقال مفاهیم و اطلاعات گسترده، باید بررسی شود که اصل شکل گیری این شبکه ها با چه نیت و اهداف شکل گرفته است.

وی ادامه داد: باید دید که آیا این شبکه ها با هدف گسترش روابط اجتماعی ایجاد شده یا اهداف دیگری مانند فرهنگی و تجاری ازسوی مدیران در شکل گیری آنها دخیل بوده است. ولی باید توجه کرد که برای رسیدن به اهداف مادیT تجاری و فرهنگی باید ابزاری برای تسهیل روابط اجتماعی وجود داشته باشد ولی چون این ابزار قابلیت هدایت نداردT به اغواگری و فریب تبدیل می شود.

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه شبکه های اجتماعی تصویرسازی معکوس از حوادث جامعه را منعکس می کنند، خاطرنشان کرد: در این تصویرسازی علاوه بر روابط باز در تبادل اطلاعات انواع گوناگونی از اطلاعات منتقل می شود. یعنی وارونگی حقایق صورت می گیرد. بنابراین در این فضا احتمال فریب و سواستفاده فراوان می شود.

مدیر گروه مهدویت و آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت بسیاری از این اغواهای شبکه های اجتماعی را اخلاقی دانست و بیان داشت: با توجه به سواستفاده تجاری از شبکه های اجتماعی، اغواگری اخلاقی و فرهنگی بدترین نوع سواستفاده این شبکه ها از کاربران خود است.

وی بااشاره به مهمترین نشانه ظهور با عنوان اشراط الساعه و دجال، اظهارداشت: دجال با توجه به روایات اسلامی شیعی، مسیحی و یهودیت، یکی از نشانه های ظهور امام عصر(ع) است. بنابراین اصل وجود و خطرات دجال در نظر همه ادیان پذیرفته شده است و باید دید که این دجال شخص است یا مصادیق دارد و یا یک جریان فکری است.

حجت الاسلام کارگر با اشاره به روایت هایی از پیامبر(ص) در ویژگی های دجال، تصریح کرد: پیامبر(ص) می فرمودند: ای مردم بر روی زمین فتنه های بزرگ تر از فتنه دجال نبوده است و خدای متعال پیامبری را برنمی انگیزد مگر اینکه امتش را از فتنه بر حذر داشته است، همچنین پیامبر(ص) در روایت دیگری فرمودند: از زمان آدم تا قیامت امری بزرگ تر از دجال نبوده است.

مدیر گروه مهدویت و آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت، افزود: با این توصیفات در حال حاضر می توانیم ویژگی های دجال فرهنگی را در جامعه معاصر ببینیم، شاهد دجال سیاسی در نظام بین الملل باشیم و دجال اقتصادی را در شرکت های دنیا مشاهده کنیم. همچنین شاهد دجال امنیتی و نظامی نیز باشیم.

وی با بیان اینکه دجال در جهان امروز فقط ماهواره و اینترنت نیست. بلکه بسیاری از خصوصیات دجال در پدیده های معاصر ازجمله شبکه های اجتماعی مشاهده می شود، گفت: دجال براساس روایات آخرالزمانی چیزی است ستمکار، دروغگو و فریب کار و مردم را گمراه می کند. بنابراین دجال گری مساوی با دروغگویی و گمراه سازی مردم دنیا است.

حجت الاسلام کارگر ادامه داد: دجال بیشتر مناطق دنیا را تحت تسلط خود قرار می دهد و یک نظام شبکه ای را در سراسر دنیا برای خود درست می کند، در حالی که دجال یعنی کسی که حقیقت را می پوشاند حق را با باطل وارونه می کند. بنابراین در روزگار کنونی این خطر دجال در آخرالزمان را با ابزار مدرن درک و لمس می کنیم.

مدیر گروه مهدویت و آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت، گفت: بنابراین اگر پدیده های جدید را به درستی هدایت نکنیم و نظارت بر روی آنها نداشته باشیم و آگاهی بخشی نکنیم، تبدیل به دجال گری معاصر می شوند که تنها کارش تصویرسازی معکوس و وارونه است.

وی اجتماع گریزی را دومین پیامد اجتماعی شبکه های مجازی دانست و عنوان کرد: شبکه های اجتماعی بجای اجتماع سازی و ایجاد همدلی و انسجام، اجتماع گریز شده اند و این هدف را ترویج می دهند که موجب انزوای فردی و اجتماعی کاربران خود می شود. به طوری که شخص در خانه و پیش خانواده خود است ولی به واسطه شبکه های اجتماعی به شدت منزوی و از خانواده دور شده است.

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه این افراد معتاد فرهنگی می شوند، تصریح کرد: شبکه های اجتماعی به اعتیاد این افراد دامن می زند و یک نوع فردیت خطرناک را برای جامعه به ارمغان می آورد، آنها رکن خانواده را مورد هجمه قرار می دهند و به تشکیل خانواده خلل وارد می کنند.

مدیر گروه مهدویت و آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت با اشاره به هنجارستیزی به عنوان سومین اثر اجتماعی شبکه های مجازی، خاطرنشان کرد: شبکه های اجتماعی هنجار اصلی جامعه را زیر سوال می برند، در حالی که اگر سمت تغییر هنجارها به سمت مثبت و مفید بود، خوب بود. اما چون هدایت و مدیریت غیر اسلامی دارد و دارای جهان پوچ و پوشالی است، ارزش های جامعه را زیر سوال می برد و دگرگونی اساسی در هنجارها شکل می گیرد که بسیار خطرناک است.

وی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی و مجازی به شدت دگرگون کننده فرهنگ جامعه هستند، گفت: در این راستا سبک جدیدی در شبکه های اجتماعی در حال شکل گیری است که بر ذهن و روح جوانان تاثیر بدی می گذارد و علت های مختلفی نیز دارد. ازجمله اینکه برای فرد شخصیت کاذب ایجاد می کند، در حالی که عرصه فرهنگی شبکه ها عرصه ارائه فراورده های نازل فرهنگی است و باید این فراورده ها به عنوان اصلی ترین وجه فرهنگی نشان داده شود.

حجت الاسلام کارگر ایجاد روابط و دوستی های کاذب اجتماعی را از آثار اجتماعی شبکه ها دانست و بیان داشت: شبکه های اجتماعی روابط سالم و حقیقی به وجود نمی آورند. در این روابط کسی، کسی را نمی شناسد. در این فضا دوستی های پوشالی است و با وجود تبادل اطلاعات در ظاهر این شبکه ها در باطن نیز تبادل روح و احساس صورت می گیرد.

مدیر گروه مهدویت و آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت با بیان اینکه مهمترین اثر اجتماعی این پیامدها اغواگری است، گفت: نظام اجتماعی جدیدی در ذیل این شبکه ها شکل می گیرد. به طوری که براساس آمار ۲۰ تا ۲۵ میلیون جوان درگیر این شبکه ها هستند و این تعداد در معرض اغواگری و سواستفاده هجمه های فرهنگی می باشند.

وی اظهارداشت: این شبکه ها کاملا بر بینش و گرایش فردی تاثیر می گذارند، هم در اعتقادات و باورهای دینی افراد تاثیر می گذارند و هم در گرایشات اخلاقی و رفتاری افراد موثر هستند که این تاثیرات در جامعه باعث افزون شدن کلاهبرداری و سواستفاده می شود که در روایات آخرالزمانی نسبت به خطرات آن هشدار داده شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.