لوازمات قرار گرفتن در معرض شفای الهی


 


بخشش گناهان و طلب مغفرت خود نوعی شفا است
 
علاوه بر ایمان که شاخصه اصلی در این زمینه است، باید چشمی بینا و گوشی شنوای سخنان حق داشت. به عبارتی، هدایت با واسطه گوش و چشم انجام میگیرد. قرآن را باید با گوش دل و اعتقاد گوش داد تا هدایت و شفاء باشد، زیرا کفار هم گوش ظاهری را دارند اما نمی توانند سخن حق را شنیده و بپذیرند و به حقائق درسترسی ندارد. (وَالَّذینَ لایُؤْمِنُونَ فی‏آذانِهِمْ وَقْرٌ وَ هُوَ عَلَیْهِمْ عَمًى)

 




 تمامی صفاتی که در مورد مومنان حقیقی برشمردیم، در حقیقت ملزومات قرار گرفتن در مسیر الهی است. علاوه بر آن، کسانی که بخواهند به شفاء قرآن دست پیدا کنند باید صابر باشند و دارای بهره بزرگی از تقوا باشند (وَمَایُلَقَّئهَاإِلَّاالَّذِینَ صَبرَُوا ْوَ مَایُلَقَّئهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ(سوره فصلت،آیه 35))

 علاوه بر آمادگی های روحی، جسم انسان نیز باید آمادگی این پذیرش را داشته باشد و به همین سبب غذای حرام یا خبیث در این مقوله جایگاهی ندارد و تنها غذای طیب و پاک است که جسم و در نتیجه روح آدمی را آماده می کند. در همین رابطه تاکید قرآن کریم به استفاده درست بشر از نعمت هایی است که خدا به عنوان غذا در اختیار ما قرار داده است، در حالیکه بشر با ضایع نمودن این نعمت ها، در حقیقت زمینه نابودی و انحطاط خویش را مهیا نموده است.

 در آیات دیگری نیز خداوند از توبه و دوری از شیطان به عنوان دو عامل دیگر برای برخورداری از شفا و رسیدن به قلب سلیم یاد می کند.

 هدایت: در سوره شعرا هدایت بصورت عام و شفا خاص ذکر شده و این نشان دهنده اهمیت مطلب است. همچنین می‌توان گفت هدایت امری ادامه دار است و انسان رها نشده است. با توجه به این سوره، خود انسان مسبب بیماریش است و خدا شفا دهنده است. شفای روح و جسم باید درکنار هم تامین باشد تا انسان به سعادت برسد.

 می توان گفت همین بخشش گناهان و طلب مغفرت خود نوعی شفا است و از طرف دیگر کسی که توبه نکند و استغفار ننماید، مورد شفا قرار نگرفته و به سلامت حقیقی دست پیدا نخواهد کرد.


 ذکر خداوند: ذکر به معنای یادآوری است، یعنی خداوند همه چیز را در فطرت ما قرار داده و قبلا به ما آموخته است. قرآن و انبیا برای یادآوری اینها آمده است. پس یک فطرت سالم خود نیز می تواند راه های کسب سلامتی و دوری از بیماری را خود می داند و کاری نمی کند که به سلامتی خود لطمه ای وارد شود.

 تداوم ذکر خداوند کوتاهترین راه برای رسیدن به آرامش. ذکر خداوند غذای روح انسان است. بنابراین رویگردانی از ذکر خداوند باعث ایجاد سختی در زندگی انسان می گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.