تغذیه شفا بخش در قرآن کریم


 امروزه نقش تغذیه در سلامت انسان بر کسی پوشیده نیست
 
امروزه نقش تغذیه در سلامت انسان بر کسی پوشیده نیست. متاسفانه توجه اکثر مردم بر میزان غذائیت یا انرژی زایی مواد غذایی است و همه در صدد رساندن گروه های مختلف غذایی و ویتامین ها به بدن می باشند؛ ولی با این وجود کمتر کسی است که از وضع سلامت خود راضی باشد.  از طرفی، نکاتی در تغذیه مورد بی توجهی ما قرار می گیرد که می تواند ابعاد مختلف رفتاری و جسمی ما را متحول نموده، انسان را به صراط مستقیم هدایت کرده و حرکت انسان را در مسیر کمال تسریع نماید. تغذیه آنقدر مهم است که می تواند باعث شود اخلاق را  حَسَن یا زشت گرداند.
 تغذیه شفا بخش در قرآن کریم


 تغذیه باید به گونه ای باشد که انسان  بعد از مصرف آن به مردم کمک و خدمت کند و باعث شفاء برای دیگران شود.

 نباید از نعمت های الهی سوء استفاده نمود (نباید از خرما و انگور و ...شراب درست شود)  و برای این که ما عبرت بگیریم در مورد زنبور صحبت میکند که از شهد تلخ گلها عسلی را تولید میکند که خوردن آن شفاءی مریضی های روحی وجسمی خواهد بود  .


 زنبور عسل یکی از مظاهر شفا در قرآن

 در قرآن نام بسیاری از مخلوقات آورده شده و احکام مربوط به هر یک و فواید و چگونگی استفاده از آنان نیز آورده شده است. اما در این میان زنبور عسل از وضعیت ممتاز و متفاوتی برخورداراست زیرا خداونددر مورد این حیوان از واژه شفا استفاده کرده است. و این مسئله نشان از جایگاه ویژه زنبور عسل و محصول تولید شده توسط او دارد. درعسل برای تمام مردم چه دیندار و چه بی دین شفاء است. در قرآن زنبور در ردیف حیوانات قرار گرفته است. اگر زنبور عسل از بین برود 100 هزار نوع گل و گیاه نیز از بین می رود.

 زنبور عسل برای تهیه یک کیلو عسل، مسافتی معادل 7 برابر دور کره زمین را می پیماید. 10 میلیون گل استفاده می کند. 6 برابر بهترین رایانه ها قدرت تشخیص دارد. خدا از غریزه ای که در وجود زنبور عسل گذاشته به وحی یاد میکند .

 زنبور عسل برای تهیه عسل  و جمع آوری گرده از راهها ومسیرهای مختلف حرکت میکند. این راهها از سوی خدای متعال معین شده است زنبور ازهر گل بی خاصیت و گرده بی ارزشی استفاده نمی کند. در آیه مورد بحث از واژه زلل استفاده شده که در مورد شتر بکار می برند. یعنی راه را گم نمی کند.

 بطون جمع آورده شده است شاید اشاره شود به اصل تروفالاکسی در جانوران . و اشاره شده باشد که عسل باید گروهی تهیه شود و نمیشود یک زنبور به تنهایی عسل تولید کند با توجه به کلمه بطون در آیه، شفا فقط در عسل، موم و ژله رویال است ولی در مورد نیش زنبور شاید نتوان تعمیم داد.

 در روایات آمده که «علیکم بشفاعین، قرآن و عسل» در جای دیگری نیز ذکر شده که اگر شفا در چیزی باشد در حجامت و آب عسل است. با توجه به این آیه عسل را نباید پخت چون شراب است و غذا نیست .

 عسل دارای انواع مختلف است که از روی رنگ قابل تشخیص است. رنگ عسل بر حسب فصل و خوراک و سن زنبور متفاوت است. سن زنبور نیز با رنگ آن هماهنگی دارد. زنبور پیر قرمز، زنبور جوان سفید و زنبور میانسال زرد رنگ است. عسلی که از شکم زنبور عسل در آید شفاء است نه هر گونه عسل (شاید بشود به گونه ای دیگر عسل تهیه کرد )

 غذای زنبور عسل متنوع و از انواع مختلف است.زنبور از چیزهایی استفاده می کند که بالقوه ثمره هستند.یعنی از شهد گلها به ثمره تعبیر شده ، یعنی ما هم می توانیم از آن استفاده کنیم(مثلا گرده گل) شهد گلها هم یک نوع ثمره است لذا میشود انسان نیز از آن استفاده نماید . عسل باید از راهایی که خدا برای زنبور  تعیین کرده تولید شود مثل شهد گل های مفید و ....

 زنبور باید از ثمرات میل کند نه از چیز هایی که ثمره آنها هنوز درست نشده (یعنی زنبور از شهد گلهایی که رسیده اند و ثمره آنها برای استفاده زنبور آماده شده مصرف نماید.)

 خانه زنبور عسل همیشه در ارتفاعات است تا آلودگی ها یی زمین به او سرایت نکند(...مِمَّایَعْرِشُونَ(آیه 68))

 خانه زنبور جمع بسته شده است (بیوت )اشاره به خانه های کندو دارد یا به اینکه هر زنبوری برای خویش خانه ای را  تعیین نمی کند و همیشه باهم کار میکنند و فرقی بین خانه های یکدیگر ندارند. از لحاظ درجه بندی کیفیت عسل ، بهترین عسل آن عسلی است که از کوه جمع آوری شود (1- عسل کوهی)و بعد از آن عسلی است که از درختان تهیه شود یعنی کندو زنبور روی درخت باشد و در آن جا درست شود (2- عسل درختی ) و بعد از آن عسلی که از هر بلندی وسقفی تهیه شود (3- عسل عرشی) . از بیان قرآن می‌شود که فهمید که کندو عسل باید از زمین فاصله داشته باشد . شاید همانطور که در طبیعت است عسلی که در مکان ها  بالا تولید شود اثر بهتر برای درمان بگذارد(...مِمَّایَعْرِشُونَ(68))

 مسئله عسل وشفاء آن برای متفکرین و علماء مسئله مهمی خواهد بودافراد متفکر به اسرار و رموز این مسئله پی می برند در صورتی عسل به همه مردم شفاء میدهد که برای طریقه مصرف آن بسیار فکر کرد و برای هر کسی از طریق های مختلف بهترین آن را انتخاب نماییم. باید از حیوانات عبرت بگیریم که چگونه از مواد غذایی بهترین چیزها را تولید می کنند  (آنچنان چیزی را تولید میکند که شفاء است).

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.