روزهاى مناسب مورد سفارش معصومین برای حجامت


 تاثیر جاذبه ماه بر روی جانداران از دیرباز مورد توجه دانشمندان و حکما بوده است. در برخی احادیث بر حجامت در ایام ماه که جاذبه در حداکثر میزان است تاکید شده است.
  جاذبه ماه همچنان که بر آب دریا تاثیر دارد و باعث جزر و مد آب میشود بر ترکیبات موجود در خون انسان نیز موثر می باشد. و امروزه این مسئله کاملاً به اثبات رسیده است و در بسیاری از بیماریهای بزرگ دنیا در روزهای 14 و 15 ماه قمری جراحی انجام نمی دهند چون میزان خونریزی حین عمل بیشتر شده و یا بند آوردن خونریزی بسیار مشکل می شود. امام رضا (ع) می فرماید: خون در افزایش هلال ماه افزایش می یابد و در کاهش هلال کاهش می یابد. روزهاى مناسب مورد سفارش معصومین برای حجامت

ضمناً روایاتى که روزهاى مناسب از ایام ماه قمرى جهت انجام حجامت را بیان کرده‏اند بیشتر روزهاى هفدهم، نوزدهم و بیست و یکم و در روایتى دیگر دوازدهم تا پانزدهم ماه را مورد توجه قرار داده ‏اند.
المکارم از ابى سعید خدرى نقل مى‏کند که رسول خدا(ص) فرمود: هر کس روز سه شنبه هفدهم یا نوزدهم یا بیست و یکم ماه قمرى حجامت کند شفاى بیمارى یکسال او خواهد بود(1)
امام رضا(ع) در رساله ذهبیه مى‏فرماید وقتى که خواستى حجامت کنى در شب دوازدهم از هلال ماه تا پانزدهم را انتخاب کن که اینکار براى بدن تو سلامت آفرین‏تر است...(2)
حال سوالی مطرح می شود که علت این اختلاف از لحاظ زمانی چیست و بالاخره بهترین زمان از لحاظ ماه قمری جهت انجام حجامت چه زمانی است؟
با بررسی بیشتر احادیث و مخاطبین احادیث مذکور و با جستجو در منابع مکتوب طب ایرانی مشخص می گردد که افراد مورد سفارش امام رضا (ع)، جهت انجام حجامت در روزهای 12 تا 15 ماه، افرادی دموی مزاج می باشند که با توجه به اینکه در این ایام بین روزهای 12 تا 15 ماه های قمری، غلیان خون در اوج می باشد و درمان غلبه دم به خروج دم می باشد، انجام حجامت در این روزها برای افراد دموی مزاج مفیدتر می باشد و از بار دم خون آنان می کاهد ولی فردی که می خواهد با انجام حجامت، پاکسازی از اخلاط غلیظ و غیر مفید دیگر مثل بلغم و سودا و صفرا نماید، فرمایش پیامبر اعظم (ص) و امام صادق (ع) صدق می کند و باید از روز هفدهم به بعد ماه های قمری حجامت کند، چرا که در روزهای بعد از کامل شدن ماه (بعد از 15 ماه قمری) خون، رقیق و صالح به طرف داخل بدن برگشته و اخلاط غلیظ به دلیل ثقیل بودنشان هنور در سطح باقی مانده اند و به وسیله حجامت که یک پاکسازی از بافتهای سطحی بدن است به خوبی خارج می شود.

منابع:
1 - بحارالانوار، ج 62 ص 139
2 - بحارالانوار، ج 62 ص 318

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.