نوشیدنی با طعم لذیذ وایتکس


عوارض وایتکس


برای اطلاع یافتن از عمق ماجرا بهتر است کمی هم از عوارض وایتکسی


که از طریق شیر و آب به خوردمان می‌رود، بدانیم.

وایتکس عوارض بسیاری برای معده دارد. اگر از مسمومیت‌هایی

که بلعیدن وایتکس برای انسان به دنبال دارد بگذریم، وایتکس

همچنین زخم معده و در موارد حاد خونریزی معده را به دنبال دارد. از سوی دیگر وایتکس

همچنین بر لوزالمعده و کبد هم تأثیر بسیاری دارد و عملکرد

سیستم گوارشی بدن را مختل می‌کند. تکذیب‌های اخیر معاون بهره‌برداری

آبفای استان تهران در خصوص نبود وایتکس در مراحل تصفیه آب شرب

این شائبه را هم به وجود می‌آورد که به قول معروف تا نباشد چیزکی مردم نگویند

چیزها و حتماً یک ماجرایی بوده که این همه بازخورد و تکذیبیه و اما و اگر را در پی داشته است.

در این میان اگر قرار باشد افزودن وایتکس به نوشیدنی‌های خوراکی

به همین روال ادامه هم پیدا کند، معلوم نیست این بار دیگر پای وایتکس

به کدام خوراکی باز شود؟ ما را چه می شود ؟

به ادامه مطلب بروید

نوشیدنی با طعم لذیذ وایتکس چندی است زمزمه‌هایی مبنی بر  وجود وایتکس در سیستم تصفیه آب استان تهران به گوش می‌رسد. این در حالی است که کمتر از دو ماه پیش رسانه‌ها خبر از وجود وایتکس در شیر خوراکی به دلیل افزایش زمان ماندگاری آن  داده بودند. این در حالی است که مضرات وایتکس به اندازه ای است که حتی تنفس بخار آن در محوطه بسته باعث مرگ می‌شود، حالا در نظر بگیرید عوارض خوردن وایتکس را!

اواخر اردیبهشت ماه بود که رسانه‌ها ماجرای جدیدی را مطرح کردند. اینکه شیرها مدتی است طعم وایتکس می‌دهند و اینکه این روزها برای ماندگاری شیر از افزودن وایتکس استفاده می‌کنند. ماجرا از آنجا شروع شد که سال گذشته اداره استاندارد و تحقیقات شهر اصفهان با مسئله عجیبی در خصوص شیرهای پاستوریزه روبرو شد. بر این اساس شیرهای پاستوریزه بعد از حتی باز کردن درب آن‌ها، تا حدود 3 هفته ماندگاری داشتند و فاسد نمی‌شدند! پس از بررسی‌هایی که اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان به عمل آورد، معلوم شد که برخی از گاوداری‌ها از وایتکس برای ماندگاری بیشتر شیرهایشان استفاده می‌کنند و چون وایتکس ضدعفونی کننده ای بسیار قوی است مانع فاسد شدن شیرهای پاستوریزه می‌شود. اما این وایتکس علاوه بر ضد عفونی کنندگی خاصیت مرگبار دیگری هم دارد، سرطان زایی. بحث بالا گرفت تا اینکه رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی ایران اول خرداد ماه در رابطه با صحت و سقم وایتکس در شیر گفت: « گاو داری‌های صنعتی بزرگ که دائماً تحت کنترل سازمان دامپزشکی کشور هستند هیچ کدام نه می‌توانند و نه امکان پذیر است که کوچک‌ترین استفاده ای از موادی مانند وایتکس در شیر داشته باشند و در بهترین شرایط شیرها در گاو داری‌های صنعتی تولید و روانه کارخانجات می‌شود. »

داستان وایتکس داخل شیرهای خوراکی به رغم تکذیب‌های متعدد مسئولان وزارت بهداشت اما بالاخره معلوم نشد که به کجا رسید و اینکه آیا باز هم قرار است شیرهای وایتکسی بخوریم یا نه. البته استفاده از وایتکس در موارد لبنی به امسال و پارسال محدود نمی‌شود

ماجرای وایتکس داخل شیرها به همین جا ختم نشد و در میان موجی از رسانه، ادامه پیدا کرد. در ادامه مجید حاجی فرجی رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره دلیل اضافه کردن وایتکس گفت: یکی از دلایل این کار این است که ممکن است برخی شیرها آلودگی میکروبی بیش از حد مجاز داشته باشند و با اضافه کردن وایتکس می‌توانند این آلودگی‌ها را از دید آزمایشگاه غذا و دارو پنهان کنند که البته در آزمایشگاه غذا و دارو راه‌های کشف این مسئله وجود دارد.

خطر جیره بندی آب تهران؟!!

مدتی از این ماجرا نگذشته بود که معاون سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت درباره ماجرای وایتکس داخل شیرها گفت که برخی‌ها داخل شیر «وایتکس» می‌ریزند نه همه! دکتر جنت با بیان این موضوع ادامه داده بود که در بعضی موارد امکان رخ دادن چنین تخلفی از سوی برخی‌ها وجود دارد، اما این مشکل به صورت گسترده در تولیدات کارخانه‌های لبنی ما وجود ندارد، چرا که هم سازمان دامپزشکی بر سلامت شیرهایی که تحویل کارخانه می‌شود مهر تأیید می‌زند و هم مسئول فنی کارخانه این موضوع را کنترل می‌کند. داستان وایتکس داخل شیرهای خوراکی به رغم تکذیب‌های متعدد مسئولان وزارت بهداشت اما بالاخره معلوم نشد که به کجا رسید و اینکه آیا باز هم قرار است شیرهای وایتکسی بخوریم یا نه. البته استفاده از وایتکس در موارد لبنی به امسال و پارسال محدود نمی‌شود.

« گاو داری‌های صنعتی بزرگ که دائماً تحت کنترل سازمان دامپزشکی کشور هستند هیچ کدام نه می‌توانند و نه امکان پذیر است که کوچک‌ترین استفاده ای از موادی مانند وایتکس در شیر داشته باشند و در بهترین شرایط شیرها در گاو داری‌های صنعتی تولید و روانه کارخانجات می‌شود. »

 سال‌ها پیش مسئله استفاده وایتکس در تهیه پنیر از سوی برخی مطرح شده بود و بر این اساس سفید بودن پنیرها به دلیل وجود وایتکس در مراحل تهیه آن تلقی شده بود. اما این خبر آنچنان مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفت تا اینکه بار دیگر امسال زمزمه‌هایی مبنی بر وجود وایتکس در شیر مطرح شد که بازتاب گسترده ای هم در رسانه ها پیدا کرد.

شیر و وایتکس

وایتکس در آب تهران

هنوز 2 ماه از ماجرای شیرهای وایتکسی نگذشته بود که خبر جدیدی از حضور وایتکس در نوشیدنی‌ها مطرح شد؛ خبر وجود وایتکس در آب تهران. تیتر خبرها از استفاده وایتکس در تصفیه آب تهران خبر می‌داد اما در متن خبر از وجود آب ژاول در روند تصفیه آب تهران صحبت شده بود. در ادامه این خبر معاون بهره‌برداری آبفای استان تهران اظهار داشت که: یکی از دلایلی که ما  آب ژاول را در بخشی از گندزدایی شهر آب تهران جایگزین کلر کردیم این است که این دستور وزارت بهداشت و درمان بوده است . این در حالی بود که کارشناسان استفاده از آب ژاول برای تصفیه آب را خطرناک می‌دانند و معتقدند که روش‌های سالم‌تری هم برای این کار وجود دارد. نوذری پور همچنین تاکید کرده بود که آب ژاول و وایتکس هر دو از مشتقات کلر به شمار می‌آیند اما با یکدیگر تفاوت دارند، ضمن این که ما برای استفاده از آب ژاول استاندارد آشامیدنی از سوی سازمان استاندارد را داریم و آماده ارائه این گواهی‌ها به همه مراجع مسوول هستیم. از سوی دیگر شرکت‌هایی که آب ژاول را تولید می‌کنند همان شرکت‌هایی هستند که گاز و پودر کلر را برای گندزدایی در اختیار ما قرار می‌دهند که آن‌ها نیز تحت نظارت آزمایشگاه‌های خود ما و سازمان استاندارد قرار دارند.

از آنجا شروع شد که سال گذشته اداره استاندارد و تحقیقات شهر اصفهان با مسئله عجیبی در خصوص شیرهای پاستوریزه روبرو شد. بر این اساس شیرهای پاستوریزه بعد از حتی باز کردن درب آن‌ها، تا حدود 3 هفته ماندگاری داشتند و فاسد نمی‌شدند!


کیانا نیکفام

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.