پیشنهادی برای بهبود تغذیه بچه ها: تهیه هله هوله خانگی!!

 

سلام به همه دوستان و مهمانان این خونه مجازی

اول باید توضیح واضحات بدم که نه این وبلاگ وبلاگ آشپزی هست و نه من آشپز قابل و حرفه ای هستم. فقط میخوام در راستای مطالب پستی که درباره اصلاح آب، نمک و روغن مصرفی نوشتم، یک پیشنهاد برای همه بخصوص اونها که بچه های کوچیک دارند بدهم. این پیشنهاد مصوره برای اینکه ببینید چقدر ساده میشه تغذیه بچه ها رو حداقل کمی بهبود بخشید. امیدوارم این مطلب مورد توجه مامان باباهای عزیز قرار بگیره.

 

نوشته بودم که روغن سالم به نظر من رکن اساسی تغذیه هست و با تغییر روغنهای صنعتی و سرد موجود در بازار که تحت عنوان روغن مایع فروخته میشه به روغن زیتون و کنجد و یا روغن محلی، شما انقلابی در وضعیت گوارشی و احساس سلامتی خود احساس خواهید کرد.

در همین راستا باید گفت مشکل بسیار مهم خوراکیها و تنقلات آماده و کارخانه ای بیرون، علاوه بر مواد نگهدارنده، روغنی هست که با اون این خوراکیها آماده میشه. مثلا انواع کیک، چیپس و پفک و شکلات و ... که در بازار موجود هست، یکی از بدترین اشکالاتشون همین روغن ناسالم و نامطمئنی هست که در اونها وجود داره.

مامان باباهای عزیز میدونن که متاسفانه در این جامعه و با توجه به فضای موجود، دور نگه داشتن کامل بچه ها از این نوع هله هوله ها تقریبا ناممکنه. هرچقدر هم که بچه رو به خوراکهای سالم عادت بدیم باز هم بچه مهد کودک و مدرسه میره، تو مهمونی و مسافرت میره و این نوع خوراکها رو دست بچه های دیگه میبینه و دوست داره که او هم داشته باشه. در این جور موارد آدم ناچار میشه که گاهی کوتاه بیاد و برای بچه از این نوع هله هوله ها بخره. من هم متاسفانه همین کار رو گاهی انجام میدم. اما عشق و علاقه اصلی بچه من چیپس و پفک بود و این دو خوراکی رو با هیچی عوض نمیکرد. متاسفانه براش خیلی هم ضرر داره. یعنی چند بار با خوردن پفک شبش دچار تب شد و چندین روز مریض شد. خودش فهمید که این خوراکها براش خوب نیست اما بازم دوست داشت. من هم دائم در گوشش میخوندم اما خوب بچه هست و همچنان علاقه مند بود اگر خودم هم براش نمیخریدم مثلا وقتی خونه مامان بزرگش بود از اونها میخواست که براش چنین خوراکهایی بخرن.

آخر سر فکری به سرم زد و به فکر تبدیل به احسن کردن این نوع هله هوله ها افتادم. دکتر روازاده معتقد هست که روغن کنجد چون دمای بسیار بالایی رو میتونه تحمل کنه میشه از اون برای چندین بار سرخ کردن استفاده کرد. این موضوع رو درباره سرخ کردن سیب زمینی کاملا تایید میکنم. ما با بچه مون مشورت کردیم و باهاش قرار گذاشتیم که اگر قبول کنه دور چیپس و پفک بیرون رو خط بکشه، توی خونه براش به قول خودمون چیپس خونگی درست کنیم که قبول کرد و قول داد.

یک قابلمه لعابی سایز تقریبا کوچک رو برای تهیه چیپس انتخاب کردیم. برای این قابلمه از جنس لعاب انتخاب کردیم که این قابلمه هیچ نوع تغییری در موادی که داخلش قرار میدیم ایجاد نمیکنه و ما میخواستیم همیشه این قابلمه برای این کار بمونه.

روش کار ساده هست. حتما خیلیها توی خونه اهل چیپس درست کردن هستن و من فقط اینجا میخوام تاکید کنم که این کار رو میشه با مواد اولیه و طروف سالم انجام داد تا یه خوراکی نسبتا سالم برای بچه ها تهیه کنیم.

خوب اول یک بطری حاوی یک لیتر روغن کنجد میخریم مخصوص این کار. کل این روغن رو میریزیم داخل قابلمه مذکور و این قابلمه میشه مخصوص تهیه چیپس خانگی ما. برای نتیجه بهتر، لازمه که سیب زمینیها موقع سرخ شدن در روغن شناور باشند. به مرور حجم این روغن کم میشه که معمولا ماهی یک بار یا بیشتر و کمتر، یه لیتر دیگه روغن میخریم فقط برای چیپس پختن.

ما سیب زمینی رو با دستگاه چیپس ساز دستی (همسرم از مکه آورن) تبدیل به چیپس میکنیم. شما میتونید از رنده چیپس ساز دستگاه های غذاساز برقی و یا حتی همین رنده های دستی توی خونه اون قسمتی که سیب زمینی رو لایه لایه بصورت چیپس رنده میکنه استفاده کنید. حسن این دستگاهی که ما داریم نسبت به انواع برقی اینه که خیلی دم دست و راحته. راحت شسته میشه و بدون دنگ و فنگ میشه ازش استفاده کرد.

روغن رو که داخل قابلمه هست روی حرارت قرار میدیم تا داغ بشه و بعد به میزان متناسب با حجم روغن و قابلمه، سیب زمینی ها رو برای سرخ شدن داخل روغن داغ میریزیم.

چیپس

روغن کنجد اگر از ارده کنجد گرفته شده باشه موقع سرخ کردن مقداری کف میکنه. یادتون باشه اگر سیب زمینی خیلی تازه باشه یا حجم زیادی آب همراهش باشه ممکنه این میزان کف کردن زیاد باشه و روغن و کف از قابلمه سر ریز بشه پس مراقب باشید.

برای اینکه در این حرارت بالا از کفگیر استیل که آزاد کننده سرب بخصوص در دمای بالاست استفاده نکنیم تو سفری که تابستون به اصفهان رفتیم یه دونه کفگیر مسی سفبد شده که بخاطر وجود سوراخهاش میتونه روغن رو موقع جمع کردن چیپس به داخل ظرف برگردونه، خریدیم.

chips

هنگام سرخ شدن جیپس بهتره چند بار اون رو هم بزنیم و زیر و رو کنیم تا یکنواخت سرخ بشه.

محصول کار در نهایت این میشه.

crisp

ما بعد از سرخ کردن، روغن رو میگذاریم سرد بشه و اگر خرده هایی از سیب زمینی داخلش مونده باشه اونها رو بیرون میاریم و در طرف رو میبندیم و داخل یخچال میگذاریم برای دفعه بعد.

خوب اگه شما بفرمایید که آبا این غذایی است صد در صد سالم یا نه، جواب من منفی است. این غذایی صد در صد سالم نیست چون اصولا سرخ کردنی ها برای تغذیه خیلی مطلوب نیستند و چیپس علی رغم کالری بالا، ارزش غذایی خیلی زیادی نداره و نمیتونه به طور دائم برای سیر کردن بچه استفاده بشه. این فقط راهی است برای اینکه خوراکیهایی که به عنوان تنقلات به بچه ها میدیم کمی سالمتر از اونی که هست بشه. پسر من این چیپس رو خیلی دوست داره و معترفه که خیلی خوشمزه تر از چیپسهای بیرون هست. از وقتی براش به جای تنقلات بیرون، گاهی از این چیپسها درست میکنیم دیگه بیرون اصلا از ما چیپس و پفک نمیخواد. میدونه خونه همیشه بهتر و بیشترش براش مهیاست. تنها خوراکی که الان از بیرون میخوره کیک هست که فکر میکنم باید یه جورایی تو تهیه اون هم خودکفا بشیم و با تهیه کردنش از مواد سالم، از محصولات بیرون بی نیاز بشیم.

این پستی بود برای اینکه همش از جنبه نفی کردن حرف نزده باشم و پیشنهادی هم داشته باشم. یه پیشنهاد خوشمزه.

از شما هم خواهش میکنم اگر تجربیات مشابه و پیشنهاداتی در این زمینه دارید لطف کنید برای ما هم نقل کنید.

برای همه آرزوی سلامتی و شادی دارم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.