شیر و لبنیات کارخانه ای؛ آری یا خیر؟


 Image result for ‫شیر پاستوریزه‬‎

سلام دوستان عزیز

مدتی تاخیر داشتم و از این بابت عذر میخوام

امیدوارم خدا توفیق عطا کنه و از این به بعد زودتر خدمت برسم

مطلبی که امروز قصد دارم بنویسم رو مدتیه که تو ذهن دارم و راستش شک داشتم که اون رو اینجا بازگو کنم یا نه. به این علت که وقتی ما از یک مشکلی خبر داریم و خیلی نمیتونیم برای رفع اون کاری انجام بدیم، همین اطلاع داشتن حس بدی در آدم به وجود میاره و من واقعا نمیخواستم در دوستان نگرانی و دلواپسی در خصوص موضوعاتی که شاید بر طرف کردنش از عهده ما خارج هست به وجود بیارم . به همین دلیل این مطلب رو که در خصوص شیرهای پاستوریزه کارخانه ای هست نمی خواستم بنویسم ولی وقتی فکر کردم دیدم که مصرف کننده اصلی شیر در منزل اغلب بچه ها هستند. تو خونه ما که اینطوریه و بیشتر پسرم به شیر وابسته هست. من خودم بخاطر طبع سرد شیر بسیار بندرت شیر میخورم. به هر حال بخاطر بچه ها و آسیب پذیریشون دلم نیومد این مطلب رو ننویسم. چون همه بچه های گل ایران برام عزیزن و مثل فرزند خودم سلامتیشون برام بسیار بسیار مهمه.

 

سلام دوستان عزیز

مدتی تاخیر داشتم و از این بابت عذر میخوام

امیدوارم خدا توفیق عطا کنه و از این به بعد زودتر خدمت برسم

مطلبی که امروز قصد دارم بنویسم رو مدتیه که تو ذهن دارم و راستش شک داشتم که اون رو اینجا بازگو کنم یا نه. به این علت که وقتی ما از یک مشکلی خبر داریم و خیلی نمیتونیم برای رفع اون کاری انجام بدیم، همین اطلاع داشتن حس بدی در آدم به وجود میاره و من واقعا نمیخواستم در دوستان نگرانی و دلواپسی در خصوص موضوعاتی که شاید بر طرف کردنش از عهده ما خارج هست به وجود بیارم . به همین دلیل این مطلب رو که در خصوص شیرهای پاستوریزه کارخانه ای هست نمی خواستم بنویسم ولی وقتی فکر کردم دیدم که مصرف کننده اصلی شیر در منزل اغلب بچه ها هستند. تو خونه ما که اینطوریه و بیشتر پسرم به شیر وابسته هست. من خودم بخاطر طبع سرد شیر بسیار بندرت شیر میخورم. به هر حال بخاطر بچه ها و آسیب پذیریشون دلم نیومد این مطلب رو ننویسم. چون همه بچه های گل ایران برام عزیزن و مثل فرزند خودم سلامتیشون برام بسیار بسیار مهمه.

مدتی قبل یه سر و صداهایی در فضای مجازی و حقیقی در خصوص وجود وایتکس در شیرهای پاستوریزه  بلند شد. نمیدونم منشاء این ادعا کجا بود. (هیچ بعید نیست این هم کار دکتر روازاده باشه چون همیشه اظهار نظرهای ایشون جنجالی هست). به هر حال موج تاییدیه و تکذیبیه در این خصوص سیستم بهداشتی کشور و متعاقب اون فضای مجازی رو پر کرد. با یک سرچ معمولی میتونید این مطالب رو پیدا کنید و ببینید. ادعای اولیه بر این بود که گفته شد برای ایجاد موندگاری بیشتر در شیر، در کارخانه های تولید شیر پاستوریزه به این شیرها وایتکس اضافه میشه. من به شخصه به این مطلب اهمیتی ندادم. برام باور کردنی نبود که واقعا چنین کاری صورت بگیره. با خودم میگفتم پس اینهمه نهادهای ناظر و موسسه استاندارد و غیره و ذالک چه کار میکنن؟ همچنان مصرف کننده شیر پاستوریزه بودیم تا اینکه مدتی قبل همسرم یکی از آشنایانمون رو دیده بود. ایشون حقوقدان و استاد دانشگاه هستن و در کنارش کارشناس دادگستری در خصوص حوادث کار هم هستن. این بنده خدا تا همسرم رو میبینن به ایشون میگن که فلانی شیر پاستوریزه نخورید، مطلقا نخورید. همسرم میپرسن چطور؟ ایشون توضیح میدن که مدتی قبل برای پیگیری شکایت یک کارگر به یکی از کارخانه های تولید مواد لبنی رفته بوده. کارگره دچار سوختگی با اسید شده بوده. وقتی از علت حادثه میپرسن توضیح میده که اینجا برای ایجاد ماندگاری بیشتر در شیر به اون اسید قوی اضافه میکنن و گفته که من رو مجبور کردن که با ظرف اسید از یک نردبان کنار تانکر شیر بالا برم تا اسید رو به شیر اضافه کنم، ظرف اسید برگشته و من دچار سوختگی شدم... (فکرشو بکنید. اسیدی که سوختگی شدید ایجاد میکنه در شیر کارخانه ای) نمیدونم عاقبت شکایت این کارگر به کجا کشید ولی این آشنای ما با تاکید شدیدی گفته اند که شیرهای پاستوریزه به هیچ عنوان سالم نیست و نباید ازش استفاده کرد. قبل از اینکه این بنده خدا مطلب مذکور رو به ما بگه من همیشه به عمر بسیار بالای شیر پاستوریزه مشکوک بودم و با خودم میگفتم چطور این شیرها بعد از گذشت مثلا یک هفته از تاریخ مصرفشون هنوز خراب نشدن. با حرف اون بنده خدا فکر میکنم جوابم رو گرفتم.

ما چون به این بنده خدا و درستی و صداقتش اعتماد کامل داریم از اون روز به بعد خرید شیر پاستوریزه رو تحریم کردیم.یعنی وقتی ماجرای اسید در شیر رو شنیدم دیگه مطلقا دلم نیومد به بچه شیر پاستوریزه بدم. به جای اون از شیرهای باز و کیلویی که تو لبنیاتیهای سنتی میفروشن استفاده میکنیم. شیر رو کیلویی میخریم و در قابلمه لعابی به مدت بیست دقیقه با حرارت بسیار کم بدون این که سر بره میجوشونیم. بعد میگذاریم سرد بشه و اون رو در یک پارچ شیشه ای در دار توی یخچال میگذاریم و بتدریج استفاده میکنیم. چون پامون به لبنیات فروشی های سنتی باز شده، ماست مصرفی مون رو هم از اونها میخریم که بسیار خوشمزه تر از ماست کارخانه ای هست و مزه ماست واقعی میده. بچه که بودیم ماست ها همه روش یه لایه چربی بسته بود و شیرهایی که توی شیشه میفروختن هم همیشه روش خامه میبست. ماست و شیرهای مدرن هیچکدوم از این موارد رو نداره و ما قیافه ماست و شیر واقعی داشت یامون میرفت اما با تغییر ماست و شیر مصرفی دوباره چشممون به خامه روی شیر و ماست روشن شد.

دوستان عزیز شما هم اگر به این اعتقاد رسیدید که محصولات لبنی کارخانه ای بی اشکال نیست و مواد مضر توش هست، بد نیست که مدتی از لبنیات باز استفاده کنید. بخصوص اگه بچه کوچیک توی خونه دارید. البته یادتون باشه از فروشگاه های لبنیات سنتی شناخته شده و مورد اطمینان خرید کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.